L’alumnat de primària (cicle superior) de l’escola Jaume I de Llívia ha estat ocupat, aquests últims mesos, en el projecte de curs. En aquest cas, aquest any els escolars han dedicat el seu aprenentatge en el coneixement del fòrum romà Iulia Líbica de Llívia i de totes les seves derivades. El treball ha estat completíssim. Els nens i les nenes han elaborat dues maquetes del fòrum romà: una reprodueix com hauria estat el fòrum romà el segle I dC –seguint el model en 3D del vídeo del Museu de Llívia– i, l’altra maqueta, representa l’actual fòrum, tal com es pot veure actualment a partir de les restes arqueològiques visitables a l’aire lliure. Després han dissenyat un joc de taula, que té una dinàmica similar als escacs. En aquest cas, les peces representades serveixen per explicar i aprendre les diferents classes socials romanes.
També han elaborat un joc a Kahoot. Es tracta d’un joc de preguntes i respostes, un qüestionari, que cal respondre amb encert i rapidesa. No satisfets amb tots els recursos generats, també han generat un enllaç al web de l’escola on es troba la informació que han treballat del fòrum romà llivienc. D’aquesta informació, se’n faran uns plafons que serviran per completar l’exposició al Museu de Llívia.
El director del Museu de Llívia, Gerard Cunill, ha explicat que el treball ha estat, en part, resultat del servei educatiu del museu –l’escola ha fet visites i tallers, aquests últims mesos, a l’equipament museístic– i ha afirmat que “aquesta exposició és un exemple de projectes que poden fer els centres educatius de Catalunya i el Museu de Llívia”. Cunill ha recordat que els escolars han pogut produir els seus materials gràcies a l’aprofitament dels recursos que ofereix el museu. “I, un cop ho han elaborat, no podíem deixar tot aquest material aparcat sense fer-lo visible. És per això que s’ha fet aquesta exposició que ara podrà veure tot el poble, els pares i les famílies... I la tindrem exposada fins al setembre. Serà una mostra oberta al públic. La culminació del projecte!”, explica Cunill.
Per la seva banda, Mercè Vilalta (directora de l’escola) i Jordi Martínez (tutor de 5è) han volgut emfatitzar les bondats dels treballs per projecte que fa que l’alumnat cooperi entre si, en un aprenentatge transversal que abraça moltes àrees diferents, més enllà del tema elegit. “Aquest curs hem fet el fòrum romà –l’any anterior, va ser les energies renovables–. Una informació publicada en un diari local ens va semblar molt interessant. I des d’aquell moment, hem treballat en el projecte, des de diferents àmbits. Per posar un exemple: s’ha fet una maqueta, a escala, de les actuals restes arqueològiques del fòrum romà. I per fer-ho, també ens ha calgut aprendre com s’aconsegueix la proporció de les mides del territori, i les distàncies entre punts, i traslladar-les a un plànol o dibuix”, han detallat.
“El treball del fòrum romà ens permetia aprofundir, també, en la història: la petjada dels romans a Llívia, a la Cerdanya; quan van arribar, quins vestigis hi han quedat. I més enllà encara, perquè quan comences a estudiar un tema a fons les preguntes venen soles: qui eren els romans?, per exemple. Els límits de l’Imperi, l’alimentació, la societat...”, han dit.
El projecte també podrà ser vist a través d’un QR –enllaçat a una adreça d’internet— que l’alumnat facilitarà als veïns i a les veïnes que vulguin consultar-ho.