EDUCACIÓ

Arrels Escola Bosc, aprenentatge a la natura a Cortariu

Arrels Escola Bosc és un projecte educatiu no homologat que vol vincular infància i natura, adreçat a infants de fins a 6 anys

Arrels Escola Bosc 1
photo_camera Alumnes d'Arrels Escola Bosc de Cortariu, a Bellver de Cerdanya/AEB

A Cortariu, al poble de Pi, al municipi de Bellver de Cerdanya, s'ha iniciat aquest curs escolar un nou projecte educatiu basat en l'aprenentatge a la natura, estem parlant d''Arrels Escola Bosc'. 

Envoltats de camps, camins i boscos, en un entorn immillorable, es vol acompanyar a l’infant de manera respectuosa deixant que sigui ell mateix el protagonista de tots els seus aprenentatges, respectant els seus propis processos i ritmes.

Arrels Escola Bosc és un projecte educatiu no homologat que vol vincular infància i natura, adreçat a infants de fins a 6 anys (etapa educativa en la qual no és obligatòria l’escolarització dins del sistema educatiu ordinari). S’inspira en les anomenades “escoles bosc” (forestschool) del nord d’Europa.

Arrels Escola Bosc 2

L'Escola Bosc ubicada a Cortariu, al terme de Pi, és un espai d’aprenentatge en el qual es contemplen les veritables necessitats de l’infant, respectar els seus propis processos i ritmes d’aprenentatge, on el respecte cap a l’infant, el joc a l’aire lliure i el contacte amb la natura són els objectius principals.

Tots els infants neixen amb un instint innat de voler explorar i descobrir coses, d’aprendre - asseguren les coordinadores del nou projecte pedagògic - i "el joc lliure és un dels motors d’aquest aprenentatge. L’altre motor fonamental perquè es doni aquest aprenentatge espontani és el contacte amb la natura i l’aire lliure."

A l'aire lliure és on els nens i nenes passen la major part del temps educatiu, però Arrels Escola Bosc també disposa d'un refugi, que serveix per trobar-se, per fer algunes activitats concretes, i per continuar aprenent quan la climatologia permet estar a fora.

Projecte pedagògic

El projecte pedagògic d’aprenentatge a la natura té tres objectius principals: el respecte a l’infant, el joc espontani i el contacte amb la natura. El contacte amb la natura ofereix, als nens i nenes de l'Escola Bosc de Cortariu, espais i experiències difícils de reproduir en ambients tancats o en visites puntuals a la natura. Ofereix materials suficientment rics i variats com per a estimular els seus sentits, despertar la seva curiositat, donar ales a la seva imaginació, fabricar les seves pròpies “joguines”, construir el seu joc simbòlic, i oferir reptes de diferent nivell per al seu desenvolupament.

Projectes com el d'Arrels Escola Bosc de Cortariu tot just fa poc que ha començat a introduir-se a Espanya (Galicia, Madrid,...) i a Catalunya (Rubió, Espinelves,...), però ja funciona des de fa dècades en països dels entorns germànics i escandinaus.

La primera Escola del Bosc a Barcelona

D'altra banda, a Catalunya, ja fa 100 anys, es va crear a Barcelona la primera escola municipal, l’Escola del Bosc, a la muntanya de Montjuïc. Va ser la primera de les anomenades "escoles a l'aire lliure", creades amb finalitats terapèutiques i pedagògiques. Sota la direcció de Rosa Sensat, s'hi va aplicar la pedagogia de l'"escola nova", que posava els infants en el centre del projecte educatiu.

L'objectiu era oferir una educació integral al mig de la natura a infants que d'una altra manera no hi haurien tingut accés. Eren fills de treballadors de les fàbriques, i molts tenien problemes respiratoris. L'Escola del Bosc es va crear perquè poguessin tenir un lloc sa per anar a estudiar. Amb unes metodologies que en aquell moment eren impensables, en altres escoles, de classes a l'aire lliure, fer plàstica, fer música, fer educació física i dutxar-se.

Rosa Sensat, tot i que només era directora de la unitat de l'escola on anaven les nenes, va ser la impulsora de tota una revolució pedagògica. L'ensenyament, inspirat pels nous corrents europeus de "l'escola nova", per primer cop posava els infants en el centre del sistema educatiu, i es respectava la seva individualitat i els seus interessos.

Les criatures deixaven d'estar tancades en aules rebent una educació purament memorística, basada en la transmissió de contingut, i entraven en contacte directe amb la natura i l'entorn. L'escola es va convertir en un model a imitar. El model pedagògic es va estendre a altres escoles catalanes i es va consolidar en els anys de la República. Però durant el franquisme es va voler esborrar i no es va poder recuperar el seu esperit fins a la represa democràtica.