INFRAESTRUCTURES

El telecabina entre l'aeroport de la Seu d’Urgell i Andorra costarà 111 milions d’euros

L'estudi presentat pel ministre andorrà, Jordi Gallardo, demostra que la possibilitar de construir un sistema de transport segregat és tècnicament viable.
Telefèric la Seu Andorra
photo_camera Mapa del model de transport per cable entre l'Aeroport de la Seu i Andorra

Fa anys que es parla de construir un sistema de transport per cable des de l'aeroport de la Seu d'Urgell fins a Andorra. Ara, el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, ha comparegut al Consell General per presentar l'estudi del transport per cable a Andorra. un projecte molt detallat que posa negre sobre blanc la saturació de la xarxa viària a mig i llarg termini i ofereix alternatives ambicioses. L'estudi demostra que la possibilitar de construir un sistema de transport segregat és tècnicament viable. El cost econòmic i el seu finançament, ja és una altra cosa.

Xarxa viària congestionada

Es tracta d'un estudi inicial en el qual s'alerta que la xarxa viària del Principat cada vegada està més congestionada, sobretot a la vall central. Actualment, es fan 224.500 desplaçaments diaris amb vehicle privat, el que representa el 67% del total, un 9% amb transport col·lectiu i un 24% a peu i en bicicleta. De cara al 2030, les previsions són que els desplaçaments segueixin creixent i això topa amb l'objectiu de reduir un 50% les emissions de CO2.

L’actual xarxa viària andorrana se saturarà l’any 2030 si es mantenen les previsions de creixement demogràfic i hàbits de mobilitat actuals.

Gallardo ha volgut deixar clar que amb el model de transport públic per carretera no n'hi hauria prou per complir amb aquesta premissa i remarca que caldria portar 60.000 usuaris que es desplacin amb vehicle privat al transport públic.

Mapa del model de transport combinat Andorra(Mapa del model de transport combinat amb els traçats dels telefèrics i el tramvia)

La solució passa per un model segregat i que combini el transport per cable i el tramvia. El què es proposa és crear un telecabina des de l'aeroport de la Seu d'Urgell a Sant Julià de Lòria. Des d'aquesta parròquia es construiria un tramvia d'uns 7 quilòmetres amb setze estacions fins a Escaldes-Engordany. I des d'aquest punt un altre telecabina fins a La Massana i Encamp.

El cost del tramvia seria de 170 milions d'euros amb un cost anual de 14,7 milions durant 40 anys, El ingressos previstos serien de 12,3 milions d'euros amb un preu del bitllet de 90 cèntims. Això acabaria comportant un dèficit de 2,6 milions. En aquest cas es podrien arribar a transportar uns 6.000 passatgers en una hora.

Jordi Gallardo(Foto: El ministre de Presidència, Economia i Empresa del Govern d'Andorra, Jordi Gallardo / SFGA)

Pel que fa al transport per cable d'Escaldes a Encamp costaria 52 milions d'euros amb un dèficit d'1,63 milions, mentre que el de La Massana suposaria una inversió de 48 milions i un dèficit d'1,57 milions. Finalment, el tram de transport per cable entre l'aeroport d'Andorra la Seu i Sant Julià costaria 111 milions amb d’un dèficit de 6,2 milions d'euros anuals. Gallardo considera que abans de set anys s'hauria d'haver fet alguna actuació. Finalment, sobre el finançament, aposta per un sistema de concessions o amb l'ajuda d'organismes internacionals.

FASES DEL PLA

Fase 1

Connectar l’aeroport d’Andorra-la Seu amb Sant Julià de Lòria mitjançant transport per cable amb un cost de 111 milions d’euros.

Fase 2
Un tramvia entre Escaldes i Sant Julià amb 7 quilòmetres de xarxa i 16 parades amb un cost de 170 milions d’euros.

Fase 3
Connexió per cable entre l’intercanviador d’Escaldes i Encamp amb un cost d’inversió de 52 milions d’euros.

Fase 4
Arribada del transport per cable a la Massana des de l’intercanviador d’Escaldes. Aquesta fase tindria un cost de 48 milions d’euros.