ESPAIS NATURALS

El Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici s’ampliarà en 2.000 hectàrees

El secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal, ha aprofitat la celebració del 70è aniversari de la creació del Parc per anunciar-ho.
Parc Nacional d'Aigüestortes 70 anys acte
photo_camera L'alcaldessa de la Vall de Boí, Sònia Bruguera, durant l'acte de celebració del 70è aniversari del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici / govern.cat

Aquest dimarts s’ha celebrat a Barruera l’acte central de celebració del 70è aniversari de la creació del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. El secretari de Transició Ecològica, Jordi Sargatal, ha aprofitat l’acte per anunciar que “estem treballant amb l'ampliació que estarà al voltant de 2.000 hectàrees del Parc a la zona de la Vall Fosca”. En concret, s'ampliarà en un total de 2.000 hectàrees repartides en 1.500 que seran part totalment del Parc Nacional i unes altres 500 que formaran part de la perifèria. Aquest detall és important, ja que el terreny que forma part oficialment del Parc Nacional té més protecció que la perifèria. Tot el terreny que agafarà el Parc anirà cap a la Vall Fosca, concretament, al municipi de la Torre de Capdella.  

El secretari ha explicat que es tracta d’una proposta treballada amb el territori i que “ens permetrà avançar en la millora de la conservació dels hàbitats i la biodiversitat d’un dels espais naturals protegits d’alta muntanya més importants de Catalunya”.

70è aniversari del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici 2
70è aniversari del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici / aralleida.cat

Sargatal també ha aprofitat la presència en l’acte dels directors i responsables de la resta de Parcs Nacionals d’arreu de l’Estat per expressar la voluntat de la Generalitat de continuar col·laborant i estretint vincles. “El Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici forma part de la Xarxa de Parcs Nacionals i val la pena que treballem per enfortir aquesta xarxa”, ha afirmat el secretari de Transició Ecològica.

El director del Parc Nacional, Lluís Florit, també s’ha referit a la necessitat de continuar enfortint la coordinació no només entre administracions i altres parcs i entitats de conservació, sinó també amb el mateix territori i la gent que hi viu i hi treballa. Així mateix, ha destacat que cal adaptar la gestió als efectes del canvi climàtic i avançar en la sostenibilitat de l’ús públic, amb la millora dels fluxos dels visitants, millorant la mobilitat sostenible i promovent els valors de respecte, responsabilitat i estima pel medi natural.“El Parc Nacional és un parc viu, arrelat i compromès que mira al futur amb consciència ecològica i vocació de servei públic”, ha expressat Florit.

Parc Nacional d'Aigüestortes 70 anys acte 2
El Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici compleix 70 anys / govern.cat

Per la seva banda, el vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juan Antonio Serrano, que també ha intervingut en l’acte ha destacat “que aquest és l’únic Parc Nacional de Catalunya i, per tant, és la joia del patrimoni natural de la nostra destinació”. Serrano ha posat de manifest que l’efemèride és “una molt bona ocasió per reivindicar el valor del Parc Nacional com un motor del turisme sostenible”.

La celebració de l’aniversari del Parc Nacional s’ha completat amb la presentació d’un nou vídeo promocional del Parc. Així mateix, els dies 15 i 16 s’han organitzat a Caldes de Boí unes jornades d’investigació de la Xarxa de Parcs Nacionals, on es donaran a conèixer els principals projectes i línies d’investigació desenvolupats pels parcs nacionals.