Economia

La Fira de Sant Ermengol 2018 obté un impacte econòmic per la Seu d’Urgell i el territori de prop de 7 milions d’euros

Segons un estudi, la Fira de Sant Ermengol va aconseguir l’any 2018 un “bon impacte econòmic”, tant per la Seu d’Urgell com pel conjunt del territori. Així ho ha explicat la responsable d’aquest estudi, Rosa Badia, de l’empresa The Whatsons, a través de 510 enquestes efectuades. Les més de 49.000 persones que la van visitar l’any passat la identifiquen amb “formatges, tradició i artesania”. Pels formatgers representa “vendes, prestigi i imatge, referència i tradició i una oportunitat per presentar novetats i aconseguir nous clients”. 

IMG_7918
photo_camera La regidora Mireia Font ha presentat l'estudi de la Fira de Sant Ermengol.

Per la seva part, la tinent d’alcalde de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, Mireia Font, ha explicat que aquests estudis sobre l’impacte econòmic de la Fira de Sant Ermengol s’han realitzat en el marc del projecte INNOLACT. Recordem que aquest és un projecte cofinançat pel programa Interreg POCTEFA dins del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), i que l’Ajuntament de la Seu d’Urgell juntament amb vuit socis més han desenvolupat al llarg de tres anys en el marc de la millora de la comercialització dels formatges artesans del Pirineu i la innovació de fires.

Fira de Sant Ermengol

Prop de 7 milions d’euros d’impacte econòmic

En xifres, l’impacte total que va provocar la Fira de Sant Ermengol 2018 ha estat de 6.939.821 euros. El retorn de cada euro invertit ha estat de 33,2€, creant 56 llocs de treball, equivalents a temps complert (previ, durant i posterior a la Fira).

Per la Fira de Sant Ermengol de l’any passat hi van passar un total de 49.159 visitants, mentre que per la Fira de Formatges Artesans del Pirineu ho van fer 39.983 persones. La fira va ser visitada en un 35% per un públic familiar (el 60% del qual fins a 4 membres).

Respecte el lloc d’on procedeixen els visitants, destaca que el 34% venen de la província de Barcelona, seguits dels veïns i veïnes de la Seu d’Urgell sent el 21%. L’estudi també ressalta que el 17% dels visitants a la fira provenen d’Andorra.

El 73% dels visitants va ser un públic ja fidelitzat, mentre que el 27% va ser un públic novell (que venien per primera vegada a la fira). Aquesta dada és un indicador de creixement.

Formatges, tradició i artesania

La despesa mitjana de cada visitant a la Fira de Sant Ermengol 2018 va ser de 90,2 euros, el 60% dels quals en productes d’alimentació a la fira, seguit d’un 50% en formatges. Val a dir també que el 83% dels visitants va fer algun àpat a la Seu d’Urgell, dels quals un 49% a la Fira de Formatges Artesans del Pirineu, i un 31% a bars i restaurants de la ciutat.

La valoració global que en fan els visitants és de 8,5 de puntuació mitjana, mentre que el 94% té la intenció de tornar a visitar la Fira de San Ermengol.  A més amés, gairebé la meitat dels visitants recomanarien la Fira de Sant Ermengol amb un 9 o un 10. D’aquesta manera s’obté que el 48% dels visitants és un públic promotor. Per als visitants, la Fira de Sant Ermengol és un sinònim de “formatges, tradició i artesania”.

Estudi del sector formatger

Fira-Sant-Ermengol2014-19

El segon estudi relacionat amb la Fira de Sant Ermengol és el dedicat al sector formatger, que ha tingut com a base els 48 formatgers presents a la Fira de Formatges Artesans del Pirineu 2018. Els formatgers enquestats remarquen que la Fira de Sant Ermengol representa “vendes, prestigi i imatge, referència i tradició i una oportunitat per presentar novetats i aconseguir nous clients”.

D’aquestes 48 formatgeries artesanes enquestades, el 70% són negocis establerts fa més de 10 anys. Respecte al personal que hi treballa, la mitjana és de 4,2 persones a cada formatgeria.

Respecte la relació i l’ús de canals i mitjans digitals, el 68% d’aquest formatgeries tenen pàgina web pròpia, un 60% fan servir les xarxes socials i un 9% tenen botiga online. En relació als canals de venda dels seus formatges i productes làctics, el 83% ven a través del propi obrador i botiga, el 79% en restaurants, el 73 % en el comerç local, el 62% en botigues especialitzades, el 40% en mercat sedentari, el 26% en grans superfícies, el 15% a través de distribuïdors, l’11% en fires, el 6% exportació i un 4% per Internet.

Oferta i demanda

En aquest estudi també queda reflexat que el 74% dels formatgers no té oferta complementària però que els hi agradaria oferir visites guiades (49%), tastos i maridatges (295), visites a la granja (19%), tallers d’elaboració (115) i cursos formatius (9%).

D’altra banda, i en relació a l’oferta dels formatgers, els visitants a la fira de formatges han remarcat que voldrien participar en tastos i maridatges a les formatgeries (78%), fer degustacions (75%), visites guiades (67%), tallers d’elaboració (55%) i tenir contacte amb els animals de la granja (48%).

Marca Pirineu

Respecte a la pregunta què hi falta a la teva formatgeria, el 34% responen que subvencions, el 25% publicitat, el 21% venda online, el 17% infraestructures pròpies i el 15% personal. A la pregunta que els hi falta als formatges artesans del Pirineu, el 19% respon Marca Pirineu, el 15% distribució, el 12% requisits sanitaris, el 5% respectar la singularitat i un altre 5% assessorament i formació.

Per últim, la valoració firal que en fan els formatgers és de 8,3 de puntuació mitjana, mentre que el 91% té la intenció de tornar a ser presents a la fira. També cal remarcar que més de 4 de cada 10 formatgers recomanarien la Fira de Sant Ermengol amb un 9 o un 10. D’aquesta manera s’obté que el 43% dels formatgers és un públic promotor.

Foto fira