AUDIOVISUALS

Carlos Casas porta a la Biennal de Venècia els sons i paisatges dels parcs de l'Alt Pirineu i del Cadí-Moixeró

El muntatge submergeix els visitants en un "entorn hipnòtic" de sons i imatges dels animals i criatures que habiten "paisatges naturals i imaginaris".
Carlos Casas Biennal de Venècia 3
photo_camera L'artista Carlos Casas i l'especialista de so Chris Watson / Jordi Pujolar

L'artista Carlos Casas serà a la Biennal de Venècia amb un projecte audiovisual immersiu que recorre diferents parc naturals catalans. Acompanyat de l'especialista de so Chris Watson, Casas ha recorregut el Parc Natural de l'Alt Pirineu, el Parc Natural del Cadí-Moixeró, el Cap de Creus i el Montseny en la recerca dels sons de les principals espècies que hi viuen. A l'abril les traslladarà al pavelló català de Venècia per oferir als espectadors un "viatge" sonor que passarà per aquests espais, al llarg de les quatre estacions de l'any i en diferents moments del dia. "L'èxit de la peça és que es converteixi en alguna cosa invisible, que l'espectador senti que és en un parc natural mentre està en una nau industrial al mig de Venècia", detalla l'artista.

Carlos Casas Biennal de Venècia 2
L'artista Carlos Casas fotografiat al Parc Natural del Montseny / Jordi Pujolar

El muntatge va més enllà i submergeix els visitants en un "entorn hipnòtic" de sons i imatges dels animals i criatures que habiten "paisatges naturals i imaginaris". El punt de partida, segons detalla el propi Casas, és el text d'Anselm Turmeda 'Disputa de l'ase' (1417), un clàssic sobre la "nova entesa" amb el món animal.

El text explica la història d'un home sotmès al judici d'una assembla d'animals d'un bosc idílic, on es qüestiona la superioritat humana per sobre dels altres éssers. El judici evoluciona al llarg de dinou arguments, en què el portaveu dels animals, un ase de cua llarga, posa en dubte aquest antropocentrisme.

Carlos Casas Biennal de Venècia 1
L'artista Carlos Casas i l'especialista de so Chris Watson / Jordi Pujolar 

La mostra està produïda per l'Institut Ramon Llull i el seu director, Pere Almeda, posa en valor com Casas i la comissaria del projecte, Filipa Ramos, "estiren el fil" del relat d'Anselm Turmeda, per parlar de relació humana amb la natura i l'animalitat.

El principal element per explicar-ho és el so. El mateix Casas, acompanyat del músic i l'expert en enregistrament de so, Chris Watson, han recorregut quatre parc naturals de diferents punts de la geografia catalana i en diferents moments de l'any i del dia. En total, però, els dies de rodatge han sumat unes dues setmanes.