MÚSICA D'ARREL TRADICIONAL

Alidé Sans estrena a la Fira Mediterrània 'Arraïtz', vuit cançons occitanes de tradició oral actualitzades al segle XXI

La cantant aranesa defineix el nou disc com una "festa a través del temps i de l'espai"
Alidé Sans Mediterrània 1
photo_camera La cantant aranesa Alidé Sans a la Fira Mediterrània de Manresa / Mar Martí

La cantant, guitarrista i acordionista aranesa Alidé Sans ha estrenat aquest divendres al vespre a la Fira Mediterrània de Manresa el seu darrer projecte, 'Arraïtz', amb l'acompanyament de Iago Pico a la producció. La cantant ha actualitzat vuit cançons occitanes de tradició oral expressades a través de les eines i codis de la producció musical del segle XXI. "És com una festa a través del temps i de l'espai", ha definit així Sans el seu nou disc, que diu que s'hi troba "la veu de la muntanya, però també la de la dona alliberada trencant el silenci". Aquest és el tercer disc després de 'Eth paradís ei en tu' (2015) i 'Henerècla' (2018) i totes vuit cançons són temes ballables i festius. Aquesta és una de les estrenes absolutes de la fira.

En una entrevista amb l'ACN, Sans explica que aquest projecte és "molt innovador i trencador" en relació al que havia fet fins ara. "Segueixo amb la meva llengua occitana, però fins ara havia cantat cançons meves", explica. En aquest sentit, relata que el nou disc està format per cançons de tradició oral amb un "toc d'electrònica, rock i expressades amb codis i llenguatges actuals". A més, fins ara la cantant aranesa gairebé sempre actuava en solitari, mentre que en els directes d''Arraïtz' està acompanyada d'una banda amb percussió, teclats i violí i guitarra elèctrica.

Alidé Sans Mediterrània 2
La cantant aranesa Alidé Sans a la Fira Mediterrània de Manresa / Mar Martí

Sans ha explicat que ha hagut de fer una selecció entre "l'immens" patrimoni de cançons de tradició oral en occità i diu que els criteris que ha seguit són que fossin cançons sobre el medi rural de muntanya i que tinguessin una perspectiva de gènere i d'empoderament femení. "També que fossin ballables i de compartir i fer comunitat", ha afegit.

Sobre el moment dolç que viu la música d'arrel, la cantant aranesa creu que és "necessari", ja que assegura que "vivim en una societat cada cop més individualitzada i globalitzada i, per això, necessitem tornar als orígens i a pràctiques que ens inspirin eines per compartir en societat i crear xarxa".