LLIBRES

320 infants pirinencs de 6 anys adquireixen un llibre en el marc de la campanya "Fas 6 anys. Tria un llibre"

A la vegueria de l’Alt Pirineu i Aran, enguany han participat a la campanya 320 infants de 6 anys, d’un cens total de 601. Això vol dir que 53,2%
Llibreria infantil Al·lots
photo_camera Una llibreria especialitzada en llibre infantil / @LlibreriaAllots

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga Ibáñez, i la consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, van presentar aquest dilluns les dades de la 8a edició de la campanya "Fas 6 anys. Tria un llibre". Al conjunt de Catalunya, hi han participat enguany 42.956 infants de 6 anys (enfront dels 39.597 de la passada edició), d'un total de 72.480 censats. Això vol dir que el 59,27% dels nens i nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. És la dada més positiva des que es va iniciar la campanya, l’any 2016, i supera el percentatge d’infants participants a l’edició del 2022, que va ser de 53,23%. Cal tenir en compte que el 2016 van adquirir un llibre un 38,3% dels infants censats.

A la vegueria de l’Alt Pirineu i Aran, enguany han participat a la campanya 320 infants de 6 anys, d’un cens total de 601. Això vol dir que 53,2% dels nens i les nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. Per comarques, la participació més alta ha estat a l’Alt Urgell, amb un 68,7%, i la més baixa, a l’Aran, amb un 30,7%. Entre els dos extrems, trobem les xifres de l'Alta Ribagorça (48,6% de participació), la Cerdanya (44,7%), el Pallars Jussà (53,8%) i el Pallars Sobirà (68,4%); aquesta última, molt propera ja a la de l'Alt Urgell.

Fas 6 anys tria un llibre 2
Fas 6 anys tria un llibre 2

La consellera Garriga va destacar les bones xifres d’enguany i va afirmar que "cada cop són més els nens i nenes que aprofiten aquesta oportunitat d’iniciar-se en el món del llibre i les llibreries; i és que quan des del Govern diem que tothom ha de tenir accés a la cultura, també ens referim als més petits". En aquest sentit, "aquesta campanya també busca que les noves generacions vegin que les llibreries són centres culturals de proximitat, espais de trobada, sempre acollidors i amb uns grans prescriptors, que són els llibreters", va reblar. Garriga també va agrair la feina i els esforços del Gremi de Llibreters. "Sempre és un plaer veure com els nens i nenes gaudeixen de la màgia dels llibres, i aquesta campanya vol plantar una llavor que els faci estimar la lectura", va afegir.

Per la seva banda, la consellera d’Educació va remarcar que, "per despertar el gust per la lectura en l’infant, cal sumar complicitats entre l’escola i l’entorn familiar". Per aquest motiu, "vam considerar que l’escola podia contribuir a amplificar la campanya; per exemple, demanant als mestres que informessin de la campanya els infants i les famílies o els fessin arribar llistes de recomanacions de possibles llibres per comprar", va explicar.

En conjunt, s’han venut un total de 7.091 títols de 424 editorials (enfront dels 5.923 títols de 400 editorials venuts en l’edició del 2022). A més, la principal llengua triada pels infants ha estat el català, amb unes vendes que representen un 73% dels llibres adquirits. La xifra, a més, se situa per damunt del percentatge mitjà de vendes anuals de llibres infantils i juvenils en català, que està a l’entorn del 66%.

Maria Triquell
Maria Triquell ha il·lustrat 'L'arbre dels fruits dolços', de Joles Sennell, editat per Salòria Edicions / @SaloriaEdicions

L’any 2023 també s’ha incrementat el nombre de llibreries participants a la campanya, de les 462 del 2022 a les 504 d'enguany. Pel que fa a la tipologia de llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, enguany les llibreries independents han acumulat més vendes (59,80%) que les cadenes (40,20%).

La campanya, impulsada pel Gremi de Llibreters amb el suport del Departament de Cultura, es duu a terme des del 2016 i forma part de les mesures incloses en el Pla Nacional del Llibre i la Lectura, aprovat pel Govern el passat mes de juliol. Té com a principal objectiu que les nenes i els nens descobreixin les llibreries com a espais de proximitat que fan accessible la cultura a capes àmplies de la població catalana i que aprenguin a donar valor als llibres.

Aquest 2023 s’ha eixamplat la col·laboració amb el Departament d’Educació, amb qui s’ha treballat conjuntament per oferir una Guia per als i les mestres. El document conté un recull d’accions vinculades a la campanya, per aprofitar pedagògicament el llibre adquirit pels infants. A més, s’ha renovat l’acord amb l’ONCE per tal d’adaptar la targeta al sistema braille de lectura i escriptura tàctil, de manera que els infants amb discapacitat visual també puguin adquirir el seu llibre.

Natàlia Garriga i Anna Simó
La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i la consellera d’Educació, Anna Simó / govern.cat

La presentació de les dades de la campanya 2023 va tenir lloc a l’escola Poble Sec de Barcelona i hi van assistir també el director de l’Institut Català de les Empreses Culturals, Edgar Garcia Casellas; el president del Gremi de Llibreters de Catalunya, Èric del Arco Cristià; i el secretari del Gremi d’Editors de Catalunya, Pep Lafarga Sarrà. L’acte va començar amb una visita de les conselleres a les aules de primària del centre, on al llarg del matí es van realitzar diverses activitats participatives a l’entorn del llibre dinamitzades per Tramoia, Produccions Culturals, i amb la col·laboració de la companyia La Curiosa.

"Fas 6 anys. Tria un llibre" és una iniciativa del Gremi de Llibreters de Catalunya i té com a col·laboradors institucionals el Departament de Cultura, a través del l‘Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC). També compta amb la col·laboració del Departament d’Educació, l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), l’ONCE i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. A més, també hi participen el Gremi d’Editors de Catalunya i l’Associació d’Editors en Llengua Catalana. Com a col·laboradors en la difusió de la campanya, s'hi sumen les biblioteques i les escoles públiques, privades i concertades.