Opinió

Amazon i el comerç local

Amazon sembla ser un dels destructors del comerç local, el seu model de negoci, molt eficient, sumat al canvi d'hàbits dels consumidors fan que la supervivència d'un comerç local sigui cada dia més complicada.

L'altre dia estava a Balaguer i hi havia un cartell que deia més o menys “si compres al comerç local els diners et tornen”. No tinc cap dubte que el comerç local és un dinamitzador econòmic imprescindible però no podem esperar que la gent ens compri només a partir de missatges emocionals o fent derivades difícils de valorar? Penseu que al final les lleis del mercat són implacables.

Sabíeu que el 60% dels productes que ven Amazon a Espanya no són seus sinó de 12.000 petites i mitjanes empreses diferents?

Una opció seria veure Amazon com un soci estratègic i començar a vendre  productes  utilitzant-lo com a marketplace. És una opció molt recomanable la qual no està exempta de dificultats inicials. L'altra és acceptar a Amazon com un competidor i iniciar una serie d'accions que permetin diferenciar-se, oferint avantatges diferents i dirigint-se a un altre públic objectiu.

Pensa, o canvies o et canvien

Que hem de fer si optem per la lluita competitiva. Et volem fer una llista de tips per a fer una reflexió sobre el teu comerç:

  • Cal vèncer la resistència al canvi. No pretenguis fer el que sempre has fet si veus que les teves vendes cauen i cauen. És probable que necessitis aplicar canvis, obre la ment, sigues flexible.
  • Analitza quina és la teva clientela , avui i després pensa amb la teva clientela de fa 10 anys. Quins canvis detectes?
  • Pensa en quins són els valors diferencials que aporta el meu comerç; Tracte personalitzat, servei post venta, consell expert, conveniència horària (obres en el millor horari pels meus clients o obres quan et convé)... Quin és el teu valor afegit?
  • Com et diferencies de la competència? qualitat, servei o preu. És possible que hagis de renunciar alguna d'aquestes tres variables, llavors potencia les altres.
  • Inclús en els productes de primera necessitat s'ha de donar una experiència de compra positiva i tot comença amb un “bon dia”, continua per l'ordre, la neteja.... fins al servei post-venta.
  • Quina necessitat vols atendre? Observa les necessitats dels teus clients, apunta-les i revisa-les mensualment. Adapta l'oferta a les necessitats.
  • Els productes que vens tenen potencialitat? Vendre productes per a públic minoritari també pot ser una bona opció, els nínxols existeixen i els grans competidors solen menysprear-los.
  • Cerca el teu nínxol de mercat i enfoca-t'hi. Encara que pensis i destigis que vols vendre a tothom això és molt complicat, enfoca els teus esforços en el teu públic objectiu.
  • El preu és molt important. Fes un estudi de preus de la teva competència incloent internet. El teu proveïdor et ven a un preu superior als que altres comerciants venen per internet? Tens un problema evident. Valora en associar-te; centrals de compra, agrupació d'empresaris...
  • Els anglesos diuen location is all, si el teu local no aporta, vés a un lloc més barat i canvia l'estratègia de promoció i distribució.
  • Potser és el moment de crear una pàgina web d'ecommmerce o millorar-la.
  • Reforça la teva imatge local i aprofita internet per ser global. La botiga pot ser el teu magatzem i allí pots preparar els enviaments. Aprofita les avantatge logístiques de l'Alt Urgell, som una rara avis en aquest aspecte.
  • Com vas de costos? Lloguer, electricitat, sous, assegurances, gestoria... Si el local és teu, has de pensar com si no ho fos també és un cost, les teves hores també compten, valora-ho tot.
  • Porta un sistema de comptabilitat i de control d'estoc eficient. No és una pèrdua de temps, no li descarreguis aquesta responsabilitat al gestor.
  • No vulguis fer de banc, vigila a vendre a crèdit, hi han empreses que et poden donar aquest servei. És més important cobrar que vendre.
  • El Tax Free és un avantatge competitiu espectacular no una tasca que em dóna més feina i que em fa mandra fer.
  • Fes màrqueting de guerrilla, sigues creatiu. Les xarxes socials poden ser les teves millors aliades, treballa-les.
  • Si el teu negoci, va malament cerca ajuda, igual que si no et trobes bé vas al metge. Pensa que una visió externa professional i independent et donarà una informació real i valuosa.

I, com sempre, ja sabem que una cosa és la teoria i l'altra és la realitat del dia a dia que, de vegades, ens porta a fer les coses d'una manera que no voldríem i que no és la ideal. Però, com en medicina, és bo tenir sempre una bona diagnosi.

Recentment hem impulsat Pirineu Dinàmic, Associació Pirinenca de Dinamització Econòmica, Social i Cultural. Si et podem ajudar, contacta'ns!

Toni Alet. Metge d'empreses

Pirineu Dinàmic. Associació Pirinenca de Dinamització Econòmica i Social

[email protected]