Opinió

A Cerdanya no li cal un aeroport

En els últims dies ha aparegut en diversos mitjans la notícia que des de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat s’estava apunt d’aprovar un nou pla director per l’aeròdrom de Cerdanya que podria implicar que en un futur relativament immediat l’aeròdrom en qüestió pogués transformar-se en aeroport comercial. Malgrat que finalment la comissió d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya de moment n’ha frenat l’aprovació, el cert és que la possible reconversió d’aeròdrom en aeroport, amb les conseqüències que això implicaria, ha posat en peu de guerra a una part de la societat cerdana, fins al punt que alguns alcaldes han presentat al·legacions al projecte i des d’alguns sectors s’ha transmès la preocupació sobre la qüestió al Síndic de Greuges.

Malgrat que a priori és cert que l’aprovació del nou pla director no suposaria la reconversió sobtada de l’aeròdrom en aeroport comercial, el cert és que el nou projecte deixa la porta oberta al canvi, i tenint en compte la megalomania d’alguns polítics és evident que més val prevenir que curar. Fa quatre dies hi havia un projecte sobre la taula que pretenia transformar el parc agrari del Llobregat en una zona de casinos, hotels i vés a saber què més (EuroVegas, en deien) i no és estrany que la gent tingui por que en quatre dies el què era una aeròdrom fonamentalment recreatiu, centrat en el vol sense motor i  molt ben adaptat al territori es converteixi en un tancar i obrir d’ulls en un aeroport sobredimensionat i més que innecessari. Afortunadament la ciutadania sembla que comença a estar escarmentada i actua en conseqüència.

Crec que és del tot innecessari fer ara i aquí una dissertació sobre si a Cerdanya li cal o no un aeroport comercial. Penso que no hi ha gaires llocs del món que tinguin tant a prop com la Cerdanya un aeroport de primera categoria com és el del Prat del Llobregat i, per tant, qui vulgui volar a qualsevol lloc del món ho pot fer des del costat de casa. No oblidem, a més, que a menys d’una hora de l’aeròdrom hi ha l’aeroport de la Seu i que també queden relativament a prop els aeroports de Tolosa, Perpinyà o Lleida – Alguaire. Sincerament no entenc aquesta fal·lera per fer aeroports i més veient experiències recents com la del cèlebre aeroport de Castelló. Sabeu quants aeroports té actualment Espanya? Ni més ni menys que 52 (per 46 milions d’habitants), mentre que Alemanya sobreviu amb 39 (per 81 milions d’habitants). Nada más que añadir, señoría. Si realment el què cal es oferir la Cerdanya com a destinació internacional, el millor seria invertir en transport públic per comunicar Barcelona i el Pirineu. Potser que els senyors de la consellaria de Territori i Sostenibilitat es preguntin com cal millor la prehistòrica línia de Puigcerdà – Barcelona, depengui de qui depengui, i que acabin amb l’escandalosa sagnia que representa el Túnel del Cadí per la societat.

Encara que, com hem dit, el nou pla no tingui la intenció immediata de convertir l’aeròdrom en aeroport, sí que és cert que deixa la porta oberta a molts canvis, com ara l’augment de vols, l’obertura a l’aviació comercial, la construcció de nous hangars i fins i tot la reserva d’una part del sòl per construir hotels, botigues i restaurants, com si a Cerdanya hi faltés oferta en aquest àmbit. Per tant, en comptes d’apostar per un model de desenvolupament adequat al territori, advocant pel turisme cultural i de natura i per altres activitats, sembla que alguns segueixin pensant com si visquessin abans del 2008 i aquest no és el camí. Algú pot pensar que el què aquí defensem és contrari al progrés, i jo només puc que si pensen això és perquè tenim un concepte molt diferent del què vol dir progrés.

Que el nou pla s’hagi aturat temporalment no vol dir que el projecte hagi desaparegut. De fet, està més viu que mai i és per això que la societat cerdana ha d’estar atenta al què passi en els pròxims dies o mesos. Segons publica La Vanguardia, aviat es reunirà el consell d’alcaldes a Fontanals per saber quina és la posició de la resta de batlles de la comarca. Esperem que posin seny, però cal que si la ciutadania no està a favor del projecte ho transmeti als seus representants polítics. Com en d’altres casos, i malauradament hi estem molt acostumats, aquests projectes tiren endavant sense que ni ens n’assabentem. La ciutadania, els cerdans en aquest cas, hi han de dir la seva; en això consisteix la democràcia. A Change.org ha començat una recollida de firmes, impulsada per la plataforma Salvem la Cerdanya, que compta ja amb més de 5.000 signatures recollides per frenar el nou pla. La gent no hi està a favor i els nostres polítics han de ser-ne conscients. I si realment creuen que aquesta és la millor opció per la comarca que vinguin, la presentin i la debatin, però que no vulguin imposar-la a cop de decret.

Oliver Vergés Pons

----------------

Vols saber-ne més?

Consulta el projecte de Pla Director aquí:

http://territori.gencat.cat/ca/06_territori_i_urbanisme/planejament_urbanistic/pla_director_urbanistic_pdu/en_curs/pdu-aeroportuari-de-laerodrom-de-la-cerdanya-marc-2014/

Campanya de Salvem la Cerdanya a Change.org:

https://www.change.org/p/conseller-de-territori-i-sostenibilitat-salvem-la-cerdanya

DEPANA al·lega contra el nou pla director:

http://www.depana.org/public/noticia/DEPANA_al.lega_contra_l'ampliaci%C3%B3_de_l'Aer%C3%B2drom_de_Cerdanya/