LA MARATÓ DE TV3

Llavorsí es bolca amb La Marató de TV3

Tots els municipis de l'Alt Pirineu es mobilitzen un any més a favor de La Marató de TV3 i són molts els actes de tota mena que s'han organitzat per recaptar diners, en un ambient participatiu i solidari.

Llavorsí
photo_camera Imatge del Centre Cívic de Llavorsí, al Pallars Sobirà, aquest dissabte/Facebook

Tots els municipis de l'Alt Pirineu es mobilitzen un any més a favor de La Marató de TV3 i són molts els actes de tota mena que s'han organitzat per recaptar diners, en un ambient participatiu i solidari. Des de les capitals de comarca fins els pobles més petits, el Pirineu es bolca amb La Marató. A tall d'exemple, aquest dissabte, el Centre Cívic de Llavorsí, al Pallars Sobirà, va viure una Xocolatada i un Bingo Solidari.

Bingo Llavorsí

El diumenge 16 de desembre, la 27a edició de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio destinarà el seu esforç divulgatiu i impulsor de la recerca biomèdica al càncer, la primera causa de mort entre els homes i la segona entre les dones. La mobilització de la societat catalana entorn de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio és un dels trets que converteix aquest programa en un esdeveniment únic, en una festa col·lectiva que transcendeix el plató televisiu. Per cada nova edició de La Marató, la ciutadania pren la iniciativa en l'organització d'actes festius que tenen com a objectiu incrementar el marcador del programa. Són moltes les fórmules que les entitats ideen per recaptar diners en un ambient participatiu i solidari. Així, trobem que en les més de 3.500 activitats que s'organitzen cada any hi ha concerts, competicions esportives, festivals, caminades o dinars, per esmentar-ne alguns exemples. Però, més enllà dels diners recollits, les activitats populars converteixen el dia de La Marató en una festa fixa del calendari que caldrà marcar en vermell

El càncer serà el protagonista de La Marató 2018

El 2016, a Catalunya, s'estima que 38.500 persones van ser diagnosticades de càncer, 10.425 de les quals no van sobreviure. El càncer representa la primera causa de mort entre els homes i la segona entre les dones i la seva incidència continua sent molt alta: es calcula que, al llarg de la seva vida, en tindran 1 de cada 2 homes i 1 de cada 3 dones.

Segons dades del Departament de salut, els casos d'aquesta malaltia creixeran fins al 2025, a causa, sobretot, de l'envelliment progressiu de la població al nostre país. A partir d'aquest moment es preveu que la incidència s'estabilitzarà i començarà a disminuir, gràcies a les campanyes d'educació en salut. I és que, en opinió dels experts, el 40% dels càncers es podrien prevenir amb uns hàbits de vida saludables, com fer exercici, seguir una dieta equilibrada, controlar el pes, limitar el consum d'alcohol i abstenir-se de fumar, entre d'altres. Els experts en salut també incideixen en la importància de seguir els programes de detecció precoç dels tumors de mama, de coll d'úter i de còlon, així com els plans de vacunació, que poden prevenir virus relacionats amb el desenvolupament del càncer, com és el cas del papil·loma humà.

En els últims 10 anys, aquests factors han fet augmentar d'un 7% la supervivència dels pacients a Catalunya, que actualment se situa al voltant del 55%, una xifra superior a la mitjana europea i que continua creixent. 

Tot i aquestes dades positives, el 60% dels tumors no es poden prevenir. L'objectiu en aquest cas és diagnosticar-los més precoçment, tractar-los millor i aconseguir més percentatge de curació i de cronificació. Per això, la recerca té molts reptes de futur immediat. Un d'ells és potenciar l'estudi de la biòpsia líquida, una anàlisi de sang que segons els experts podrà detectar tumors en les seves fases primerenques. Un altre dels objectius és incidir en la recerca de la immunoteràpia, tractament que permet estimular el sistema immunitari de l'organisme per lluitar contra les cèl·lules cancerígenes. També cal avançar en els tractaments actuals multidisciplinaris amb quimioteràpia, radioteràpia i cirurgia perquè siguin encara més efectius i personalitzats.

A tots aquests reptes de la recerca i a la sensibilització i divulgació social es destinaran els fons que recapti l'edició 2018 de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio. La temàtica d'aquesta edició ha estat aprovada pel Patronat de la Fundació a proposta de la Comissió Assessora Científica a partir de les sol·licituds rebudes en l'última convocatòria de propostes de malalties, celebrada al 2017. De forma bianual, la Fundació fa una crida a les associacions mèdiques, de pacients i de familiars de pacients perquè proposin malalties per ser tractades en el programa.

Des de 1992, La Marató ha recaptat més de 170 milions d'euros i ha finançat 794 projectes de recerca que han implicat 7.300 investigadors, gràcies a la solidaritat de la societat, tot convertint-se en una de les principals fonts impulsores de la recerca biomèdica a Catalunya.

Què és La Marató?

La Marató de TV3 és un projecte solidari impulsat per Televisió de Catalunya i la Fundació La Marató de TV3 i enfocat a obtenir recursos econòmics per a la investigació científica de malalties que, ara per ara, no tenen curació definitiva. Però La Marató de TV3 va més enllà de l'obtenció de fons. Fa una important tasca de sensibilització de la població catalana respecte a les malalties a les quals es dedica i a la necessitat de potenciar la recerca científica per prevenir-les i/o curar-les. Per a La Marató és tan important la recaptació de diners com la divulgació científica, la conscienciació i l'educació de la societat en la cultura científica.

Un projecte col·lectiu d'èxit

El 1992, TV3 va ser la televisió pública pionera a Espanya a fer un "telethon". Aquest tipus de programa, amb llarga tradició televisiva als Estats Units i en altres països europeus, es va plantejar com un repte per a la televisió autonòmica de Catalunya que, a hores d'ara, ja està plenament consolidat.

El programa de televisió, que se celebra anualment al mes de desembre, té una durada aproximada de quinze hores en directe i està conduït per un o dos presentadors, que, com la resta de l'equip, fan una autèntica marató. Cada any el segueixen més de tres milions de persones, recapta una mitjana de 7 milions d'euros i genera una mobilització ciutadana tan extraordinària que s'ha consolidat com la gran festa de la solidaritat a Catalunya. Per això, és el programa que més fons recapta a l'estat espanyol i es situa al mateix nivell de les maratons internacionals de més prestigi. 

El programa combina la sensibilització, la divulgació científica i l'entreteniment. Durant l'emissió s'explica la realitat de les malalties a través del testimoni directe de les persones que les pateixen, de les seves famílies, dels metges i els científics que hi tenen relació, i amb l'ajuda de les tècniques audiovisuals més avançades. Guiada pel rigor científic i l'ètica, La Marató de TV3 combina aquest plantejament amb la voluntat de ser també un programa d'entreteniment. Per això també hi col·laboren figures del món de la música, el teatre, el cinema o l'esport que participen en el programa desinteressadament o que, com molts altres voluntaris anònims, dediquen el seu temps a recollir les trucades de donacions en les seus telefòniques o a altres tasques de suport.

Per aconseguir els seus objectius, La Marató de TV3, que va néixer com un programa de televisió, ha anat evolucionant i creixent al llarg dels anys, i compta ara també amb dos puntals culturals com són el Disc de La Marató i el Llibre de La Marató. Els artistes, els escriptors, les discogràfiques, els editors... en definitiva el món cultural, col·laboren per obtenir fons, sensibilitzar la població i divulgar l'abast de les malalties que tracta cada edició.

Els resultats de les diferents edicions de La Marató han demostrat la capacitat de convocatòria i cohesió de TV3, així com la capacitat de la societat catalana d'aplegar-se en un acte solidari. La reacció de la població és tan exitosa per la quantitat de diners recaptats com pel nombre de ciutadans i empreses que es mobilitzen per la causa. Els primers, col·laborant amb les seves donacions i treball i organitzant actes en suport de La Marató, més de 2.000 arreu de Catalunya. El món empresarial aporta el seu treball, els seus productes i serveis o les seves donacions, i així fa possible que el total dels fons recaptats es destini a sensibilització i recerca.