La Diputació promou les tradicions i l’artesania del Pirineu amb la campanya ‘Terra Viva, la veu dels Pirineus’
La Diputació de Lleida posa en marxa una campanya de difusió per posar en valor les comarques del Pirineu i fomentar la riquesa cultural de les tradicions del Pirineu més enllà del seu atractiu paisatgístic i turístic, centrant-se en l’aportació sociocultural de persones artesanes i artistes que conserven les formes tradicionals de la llengua i la singularitat dels seus productes a l’alta muntanya.
La campanya, que bateja els Pirineus com a “Terra Viva” i qualifica el so de la forja i del telar així com el parlar pirinenc com “La veu dels Pirineus”, ha estat ideada per Andrea Vives, del gabinet de disseny pallarès Brimbac, i desenvolupada en un vídeo d’un minut i mig per la productora Anna Sastre, del gabinet videogràfic pirinenc Motiva.
La dissenyadora, i també ceramista, Andrea Vives explica que “a partir dels testimonis i les converses amb persones que han nascut o han anat a viure en aquestes comarques, es vol posar en valor les tradicions i la gran riquesa cultural que envolta cada racó de les muntanyes. Tradicions que avui en dia s’han convertint en el nostre llegat, que ens identifica com a territori i que reescriu dia a dia les pàgines la nostra història”.
Partint de la tornada a casa d’una trementinaire, es mostren les tradicions pirinenques mostrant personatges i les localitzacions amb la col·laboració de Nil Bonet i Gemma Bach, de l’Escola Ridolaina de Montellà; Anna Pal i Ot Pal, del Mas de Sant Vicenç, al Pont de Bar; Gabriel Jordana, de la Vall Fosca; Juanan Sauqué, de la Fonda Campí; Bernat Sauqué i Nausica Sauqué, de Músser a Lles de Cerdanya; el forjador artesà Juli Riu; Michel Bayloch, de Lagrimus Cerdanya; la ceramista i escultora Anna Oliva; l’escultor Aaron Pérez; l’escriptora Núria Garcia Quera; la ceramista Danae Das; i Angelina Vargas, de la casa rural l’Antiga Fàbrica de Senterada.
Aquesta campanya es distribuirà, en una primera fase, pels mitjans de comunicació territorials aprofitant el turisme d’hivern i com a invitació a conèixer el fons tradicional del territori aprofitant la seva estada als Pirineus, per passar a una segona fase de projecció de la Terra Viva pirinenca a escala nacional.