MOBILITAT

El bus del Parc Nacional d'Aigüestortes duplica el nombre de viatgers i estalvia 10 tones de CO2 en un any

La xifra de viatgers duplica el nombre d'usuaris respecte el 2019, l'any amb el major nombre d'usuaris transportats

Bus del Parc
photo_camera El Bus del Parc davant l'església de Saant Climent de Taüll/ govern.cat

Els usuaris dels serveis de transport públic que permeten accedir al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici s'han incrementat en un 134% respecte el 2020 i s'han duplicat respecte el 2019, l'any que més persones van transportar. Aquests serveis de bus formen part del projecte Interreg Europe Last Mile, que promou la implementació de sistemes de transport sostenibles per a accedir a àrees rurals d'interès turístic, i inclouen en la zona de l'Alt Pirineu i Aran (APIA) també transport a la demanda, part de la ruta cicloturística Lleida - La Pobla de Segur, per a fomentar la intermodalitat bici-tren, i l'opció de combinar la bicicleta i el bus.

Aquest programa, vigente desde 2016 i que s'ha renovat per un any més, s'ha millorat enguany pel que fa la cobertura del transport en bus, i la digitalització. D'una banda, s'ha ofert als excursionistes la possibilitat de gaudir del PN al llarg del dia, des de la 6.00h del matí fins a les 21.00h del vespre, afegint també noves expedicions entre el Pla de l'Ermita, Pobla de Segur, Sort, i Pont de Suert. I de l'altra, s'ha permès comprar els bitllets a través de la web de l'operador, i s'ha incorporat codis QR a totes les parades per a facilitar l'accés a la informació per part dels usuaris.

Pel que fa el bus de La Vall Fosca - Telefèric enguany s'ha ajustat els horaris del bus i del telefèric per tal d'afavorir al màxim les connexions amb el tren La Pobla-Lleida. D'aquesta manera es permet als viatgers tenir una expedició d'anada i una de tornada perfectament coordinada amb els tres mitjans de transport (bus – tren– telefèric), consejo d'aquesta manera una mobilitat sostenible i confortables pels usuarios d'aquests trayectes tant d'anada com de tornada. A més, s'ha obert la venda online de tiquets del telefèric, del bus i del tren.

L'augment de la demanda dels busos per a accedir al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici es tradueix en una millora per al medi ambient. Així, la reducció de C02 per l'estalvi de persones que han passat de fer servir el cotxe al bus ha estat d'un 173% en un any, és a dir, s'ha estalviat prop d'11 tonos menys de CO2. Tot plegat represent un estalvi valorat en 54.122,39 €.

El Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori forma part del projecte Interreg Europe Last Mile, amb sis socis més: l'Agència Mediambiental d'Àustria, l'Administració Regional del Tirol Oriental (Àustria), l'Agència pel suport del desenvolupament regional de Kosice (Eslovàquia), el Club Desenvolupament Sostenible de la Societat Civil (Bulgària), el Parc Natural Upper Sûre (Luxemburg) i el Voivodat de Pomerània Occidental (Polònia).

El projecte Última Milla pertany al programa Interreg Europe i està finançat per fons Feder. L'objectiu principal del Last Mile, centrat en la mobilitat sostenible, és aconsellar solucions innovadores i flexibles que permetin als visitants de les zones rurals turístiques fer el darrer tram del recorregut de manera sostenible.

En el cas de Catalunya, el projecte s'ha centrat en la zona de l'Alt Pirineu i Aran, i s'ha desenvolupat des dels inicis de forma conjunta amb el grup de treball del Last Mile, el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, depende del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, i l'Ajuntament de la Torre de Capdella.

 Més freqüències i durant més temps

 Amb la renovació del Last Mile el Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori, treballarà en dissenyar l'ampliació de la freqüència dels autobusos i els serveis de transport a demanda a la regió APIA, tant en la freqüència dels serveis com en el període estacional. Es volen explorar noves accions de flexibilitat i anticipació. També es reforçarà el sistema de bicibusos "bicicletes als autobusos".

A més, en aquest own any de vigència s'ampliarà la ruta cicloturística Lleida-La Pobla a nous trams i es potenciarà la digitalització dels serveis Last Mile, amb la venda de bitllets a través de Internet i l'ús de codis QR.

Per a acabar, s'explorarà la inclusió of les lastimes milles de mobilitat a les agències de turisme que ofereixen APIA com a destinació turística amb l'objectiu de permetre als turistes conèixer i planificar amb antelació les opcions de mobilitat disponibles.