PIRINEUENCS

Pep Coll: “La meua novel·la és com una girella on la matèria primera és dels Pirineus”

L'escriptor Pep Coll a Pessonada / FS
Pep Coll (Pessonada, 1949). Escriptor, llicenciat en Filosofia, professor de Literatura Catalana, dinamitzador cultural. Cofundador de la revista pallaresa Escudella (La Pobla,1977) i del Centre d'Estudis del Pallars (Tremp, 1987). Premi Sant Joan (2005). Premi Sant Jordi (2007). Premi Crexells de narrativa (2014). Premi de la Crítica en llengua catalana ( 2014).

Als vuit anys marxes de Pessonada… 

A Pessonada hi havia mestra, però una mica discutible. Els pares van considerar que era millor portar-me un parell d’anys a les Iglésies, al poble de la mare. Als deu anys ja vaig anar a estudiar al Seminari de la Seu d'Urgell, vaig passar-hi vuit cursos, i després a la Universitat de Barcelona, feia Filosofia i Lletres i a les nits treballava a Correus classificant cartes. No en tinc un bon record de la meua etapa universitària, però em van ensenyar a estudiar, és a dir, a buscar informació i anar a les fonts. Ara, de continguts no en vaig aprendre cap. 

No en tinc un bon record de la meua etapa universitària, però em van ensenyar a estudiar, és a dir, a buscar informació i anar a les fonts

Trenta anys fent de professor de literatura catalana. Ha estat una vocació?

Les vocacions van canviant (riu). La meua vocació primera era capellà i quan el cel se’n va anar enlaire em vaig agafar a la filosofia fins que també se’n va anar a l’aigua. Els moviments filosòfics, diguem-ne oficials, que hi havia llavors a la universitat em van desencantar profundament i el que em va il·lusionar de debò va ser el català. Amb les oposicions aprovades, vaig anar a l’IES Màrius Torres de Lleida de mala gana, però el cas és que m’hi vaig trobar bé i ja no vaig tornar. També em vaig adonar que quan escrius del territori des de fora, o havent estat a fora, ho fas amb una mirada diferent. Però en certa manera no m’he mogut mai d’aquí, estic empadronat a Pessonada, hi voto i sempre hi he tingut un peu.

Em vaig adonar que quan escrius del territori des de fora, o havent estat a fora, ho fas amb una mirada diferent.

Als anys 70 i 80 t’interesses per l’estudi del pallarès...

Quan donava classes als alumnes de la Pobla, els feia recollir històries velles del seu poble i em portaven paraules. Em vaig adonar que en aquells anys el diccionari Fabra era molt incomplet en aquest sentit i vaig publicar El parlar del Pallars, perquè a mi m’anava bé utilitzar-lo, sobretot pel lèxic, les expressions i frases fetes. El que no acostumo, a l’hora d’escriure, és fer servir altres formes pallareses de tipus morfològic o fonètic. Salvar el lèxic  més genuí i la fraseologia més expressiva vol dir integrar-los a la llengua comuna. Això és el que he intentat fer (amb d'altres autors pirinencs) i crec en part ens n'hem sortit, ja que moltes paraules que abans no eren al Fabra, apareixen actualment al diccionari normatiu de l'IEC.

Salvar el lèxic  més genuí i la fraseologia més expressiva vol dir integrar-los a la llengua comuna.

(Foto: L'Era de Casa Rita i Pessonada al fons / FS)

Has recorregut el Pirineu buscant històries velles... 

M’ha interessat la fantasia tradicional perquè sovint les llegendes són petites píndoles de saviesa popular. Diria que és l’explicació d’un determinat fenomen a partir d’una història que aparentment sembla que no té cap sentit, però que si s’ha anat contant durant centenars d’anys, de boca a orella, és perquè algun sentit deu tenir. Per mi els Minairons, per exemple, els veig com una història que explica un fenomen econòmic. Altres llegendes, la majoria religioses, només són pura propaganda i difusió de l’integrisme de la dreta, aquests sants que si no fas una cosa, et castiguen. Cal saber triar les que expliquen una saviesa intemporal i universal i conservar-les.

M’ha interessat la fantasia tradicional perquè sovint les llegendes són petites píndoles de saviesa popular.

Com diries que és la teua literatura?

Diria que dona veu als pirinencs humils i treballadors de qui no en parlarà ningú. Pretenc tornar a donar vida a les històries i a les persones i salvar-les potser de la desaparició total. Les històries de la fantasia tradicional no les pots inventar, intentes recuperar-les i a vegades restaurar-les perquè continuin funcionant narrativament. La novel·la és diferent, la seua construcció l’he comparat sovint amb una girella: hi ha carn de moltes menes, però la matèria primera és tota del territori. El més important és fer una bona història, una bona novel·la, i si la pots fer amb materials del país, que n’hi ha de sobres, molt millor. 

(Foto: Pep Coll a l'Era de Casa Rita de Pessonada / FS)

Pep Coll (Pessonada, 1949). Escriptor, llicenciat en Filosofia, professor de Literatura Catalana, dinamitzador cultural. Cofundador de la revista pallaresa Escudella (La Pobla,1977) i del Centre d'Estudis del Pallars (Tremp, 1987). Premi Sant Joan (2005). Premi Sant Jordi (2007). Premi Crexells de narrativa (2014). Premi de la Crítica en llengua catalana ( 2014)