El festival Dansàneu posa avui punt i final a 8 dies centrats en mesclar dansa, música i patrimoni a les Valls d’Àneu. El ballarí i expert en dansa d’arrel basca Jon Maya, director de la companyia Kukai Danza i que compta amb tres Premis Max, és l’encarregat de presentar el solo d’encàrrec creat per a l’ocasió al monestir de Santa Maria d’Àneu, a les 19.30 hores. Encara a manera de fermall, tindrà lloc a les 22.30 h i a Sorpe (Alt Àneu) la darrera de les propostes articulada a partir de l’obra Solitud de Víctor Català/Caterina Albert: Més lloc per a la fosca, amb l’actriu Elvira Prado-Fabregat al capdavant i una companyia de format petit que inclou el músic Carles Viarnés. Pel que fa a la matinal de diumenge, la rondallaire Patricia McGill acompanyada de l’acordionista Blai Navarro, han actuat a Cerbi (la Guingueta d’Àneu), un dels espais que s’han incorporat a la programació d’enguany. “El públic descobreix nous indrets, a vegades fins i tot espais privats que s’obren amb el pretext del Dansàneu i gràcies a la generositat de les persones del territori”, explica la directora del festival, Rut Martínez. Enguany han estat tres: Aurós, on va finalitzar la doble excursió naturalista de dijous amb una lectura poètica a càrrec de Lluís Calvo i Itxaro Borda; la Torrassa, en aliança entre el festival i l’empresa local Roc Roi, que va acollir el doble programa de la nit de divendres amb la dansa de Pol Jiménez i la presentació del disc de Gemma Humet, en una plataforma damunt l’aigua; o la ja esmentada matinal d’aquest diumenge a Cerbi.
Des de l’organització del Dansàneu, el president del Consell Cultural de les Valls d’Àneu, Ferran Rella, valora molt positivament aquesta 31a edició que ha comptat amb una molt bona assistència de públic, esgotant de nou les entrades en propostes de format petit (com l’actuació de Xavi Torres i Karen Lugo a Son o el Tastàneu). “Parlem d’una afluència de públic sostinguda durant tota la setmana, amb persones que fidelitzen la seva participació en el festival i que s’hi estan força dies”, essent aquest un dels objectius marc del Consell Cultural, a tocar dels 40 anys de creació de l'entitat.
També enguany l’organització psa en valor “els diferents ritmes o plans amb què treballa el Dansàneu; d’una banda, allò que la gent veu però també allò que es gesta en el context de les residències i els tallers” apunta la directora, Rut Martínez. En aquest sentit, destaca el pla de treball que han seguit durant tot el cap de setmana la vintena de persones becades pel Pla d’impuls de la dansa d’arrel que promouen la Generalitat i Fira Mediterrània de Manresa i que al Dansàneu ha inclòs classes magistrals, tallers, conferències i sessions de treball complementàries als espectacles.
En relació al programa d’ahir dissabte, el protagonisme va ser per al polifacètic músic i productor Marc Parrot que va presentar el seu onzè disc, Els fets i l’atzar, i ho va fer singularitzant la seva proposta per iniciativa del Dansàneu i en col·laboració amb la ballarina Aina Alegre. A la tarda, la coreògrafa i Premi Nacional de Cultura 2022, Núria Guiu, va presentar a les 19.30 h i a la plaça Major d’Isil el seu projecte Cyberexorcisme en col·laboració amb 5 tik tokers. Es tracta d’una producció estrenada fa uns mesos al Mercat de les Flors de Barcelona i a la qual Guiu va sumar-hi, per a l’ocasió, una dotzena de persones que van participar en un taller matinal impartit per la pròpia artista.
També ahir dissabte però al migdia, el Castell de València d’Àneu va recuperar l’essència dels sons ancestrals gràcies a una matinal de ball folk protagonitzada per La Gravetat de Coulomb i el conjunt de la Catalunya Nord Jutglars, una cobla de joglars amb flabiol i tamborí, borrassa i prima.