CERDANYA

La divisió provincial de Cerdanya perjudica els docents sense plaça fixa

L'escola Ridolaina de Montellà.

La Plataforma de docents substituts de Cerdanya ha engegat una campanya a internet per reclamar solucions al Departament d’Ensenyament. Alerten que amb l’actual sistema han de triar entre els Serveis Territorials de Lleida i els de Girona i això els obliga a renunciar als centres de mitja comarca

La Plataforma de docents substituts de Cerdanya ha posat en marxa una campanya a la plataforma Change.org per tal de demanar al Departament d’Ensenyament que tingui en compte l’especificitat de Cerdanya. El col·lectiu es queixa que la divisió provincial els perjudica molt a l’hora de triar els centres on voldrien anar a fer substitucions.

Tal com expliquen en aquesta campanya, el problema és que “els docents substituts hem d’escollir uns Serveis Territorials com a preferents, una decisió que determina les diferents poblacions on podrem treballar”. Això vol dir que si un docent resident a Cerdanya tria els Serveis Territorials de Girona, només podrà demanar plaça a les escoles de la comarca que estan a la província de Girona, però no pas a les de Lleida; i viceversa. 

Des del col·lectiu destaquen que a Cerdanya hi ha un institut de secundària i dotze escoles públiques d’educació infantil i primària, set de les quals són escoles rurals, de manera que hi ha molt poques places de treball. A aquest baix nombre de possibles places, doncs, cal sumar-hi el fet que la divisió provincial els obliga a renunciar a la meitat d’elles. 

Volen poder accedir al Berguedà

També lamenten el fet que tampoc puguin optar a les places que surten al Berguedà, ja que aquesta comarca pertany als Serveis Territorials de la Catalunya Central. Remarquen que en aquesta comarca hi ha escoles que els queden molt més a prop i amb millors comunicacions que determinats centres de comarques veïnes pertanyents als serveis territorials de Lleida o Girona com l’Alt Urgell o el Ripollès, respectivament. Tot plegat asseguren que els dificulta molt poder mantenir la residència a Cerdanya i que, en alguns casos, si volen tenir més facilitats per treballar, es veuen obligats a marxar.

És per això que demanen al Departament d’Ensenyament que “no ens obliguin a renunciar a mitja Cerdanya i que es tingui present la complexitat geogràfica de la comarca (limitació amb França i Andorra, dues províncies i tres Serveis Territorials)”. També reclamen que se’ls permeti accedir a més zones on poder treballar, independentment del Servei Territorial on estiguin adscrites, i que es resolgui d’aquesta manera “el greuge que patim els docents que vivim en una zona de frontera entre serveis territorials”.

A banda d’iniciar aquesta campanya de recollida de signatures a Change.org, que ja n’ha assolit prop de mig miler, el col·lectiu també ha fet una crida a la solidaritat dels professionals d’arreu de Catalunya per denunciar aquesta “situació injusta”. També demanen a les famílies que els donin suport a través de l’AMPA i que els càrrecs electes locals els ajudin.