TRÀNSIT

La Cerdanya té dos dels trams de carretera més perillosos de tot Catalunya

Així es desprèn de les conclusions l’Estudi EuroRAP presentat aquest dimarts
dav
photo_camera Tram de la N-152 de Puigcerdà a Llívia/FS

L’Alt Pirineu acumula dos dels trams de carretera convencional de calçada única més perillosos de Catalunya, concretament a la comarca de la Cerdanya. Es tracta de l’N-152, en el tram que va des de Puigcerdà fins a Llívia i la GIV-4033, que enllaça la població d’Alp amb la frontera francesa. Així es desprèn de les conclusions de la 18a edició de l’estudi EuroRAP 2019 (European Road Assessment Programme) que aquest dimarts ha presentat el RACC conjuntament amb el Servei Català de Trànsit, el Departament de Territori i Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona. 

L’estudi, que relaciona el nombre d’accidents greus i mortals en els últims 3 anys en un tram de carretera amb la seva Intensitat Mitjana Diària (IMD), ha analitzat 6.368 km de carreteres interurbanes de titularitat estatal, autonòmica i de les diputacions.

N-152 des de Puigcerdà a Llívia

Es tracta d’un tram de 6,1 quilòmetres, amb una intensitat mitjana de 5.980 vehicles diaris i un índex, de mitjana, d’1,3 accidents amb morts o amb ferits greus a l’any.

dig

GIV-4033 d’Alp fins la frontera francesa 

En aquest tram el risc d’accident és molt alt i hi ha 1,7 accidents de trànsit greus o mortals cada any.

El director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, ha destacat durant la presentació de l’estudi que cal continuar treballant en la seguretat de les nostres carreteres i ha subratllat que “EuroRAP ens ajuda a definir actuacions de millora en les vies, que es tradueixen en una reducció del risc de patir un accident”.

Sinistralitat carreteres Alt Pirineu

Principals conclusions de l’estudi

  • Els quilòmetres de risc “alt” o“molt alt” d'accident greu o mortal, en concret 1.910, representen el 30% dels km de la xarxa analitzada per EuroRAP, 4 punts menys que a l’estudi anterior.

  • El risc global de patir un accident greu o mortal ha disminuït un 7,6% en el trienni analitzat (2016-2018). Aquesta davallada del risc s’atribueix a l’augment de la mobilitat en un 4,5% mentre que els accidents s’han reduït un 3,4%.

  • En el 43% dels accidents mortals o amb ferits greus del 2016 al 2018 a la xarxa analitzada per EuroRAP, hi ha estat involucrada com a mínim una motocicleta o un ciclomotor, una proporció elevada ja que aquests tipus de vehicles representen menys del 5% de  mobilitat global en carretera.

  • La C-37 entre Alcover i Valls és el tram de carretera amb més risc d’accident de Catalunya. En aquest tram cal destacar l’elevada proporció de sinistres amb vehicles pesants, que suposen el 43% del total d’accidents amb víctimes mortals i ferits greus.

  • El tram que concentra més accidents per quilòmetres es localitza a la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola, per quart any consecutiu. En el 67% dels sinistres amb morts i ferits greus d’aquest tram hi ha hagut una motocicleta implicada.