MOBILITAT

Territori integra l'Alt Pirineu i Aran al sistema tarifari de l'ATM Lleida, a partir de dilluns

La tarificació suposarà estalvis de fins al 89% en alguns desplaçaments

Estació Autobusos la Seu d'Urgell
photo_camera Estació d'autobusos de la Seu d'Urgell / Feliu Sirvent

El Departament de Territori integra, a partir d’aquest dilluns 29 de gener, els desplaçaments en transport públic de les comarques de l’Alt Pirineu i Aran i el Solsonès al sistema tarifari de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Lleida (ATM).

La integració suposarà la creació de la zona 3, que estarà formada per les comarques del Pallars Jussà, l’Alt Urgell i el Solsonès, i de la zona 4, que estarà formada per l’Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà, l’Aran i la Cerdanya.

El cost de la integració tarifària se situa al voltant dels 800.000 euros anuals, aportats pel Departament de Territori i l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA).

La incorporació d’aquestes comarques permetrà estalvis de fins al 89% en alguns desplaçaments, tenint en compte també la bonificació del 50% en el preu dels abonaments i els títols multiviatge al transport públic aprovada per l’ATM de Lleida i la Generalitat de Catalunya per al 2024. És el cas del trajecte Puigcerdà – la Seu d’Urgell, que amb bitllet senzill té un cost de 7,05 € i amb la T10 passarà a valdre 0,81 €. El trajecte Lleida - la Seu d’Urgell té un cost de 19,60 € amb bitllet senzill i amb la T-10 passarà a valdre 2,58 €, una rebaixa del 87%. El viatge Vielha-Lleida té un cost de 3,61 € amb bitllet senzill i amb la T-10 passarà a valdre 3,61 €, una disminució del 75%.

Quadre de tarifes ATM Lleida amb les bonificacions del 50% incorporades:

Tarifes ATM Lleida

Amb la integració, els ciutadans del Pirineu i Aran i del Solsonès podran disposar del títol T-Jove per als menors de 30 anys i també del títol de transport gratuït T-16 per als menors de fins a 16 anys, de tal manera que s’equiparen al conjunt de comarques i municipis que disposen de sistema tarifari integrat.

Els títols de transport integrat es podran utilitzar en tots els serveis regulars de transport de viatgers que realitzen les comunicacions internes del Pirineu i Aran i el Solsonès i també als serveis que comuniquen aquests territoris amb la resta de comarques que formen part de l’ATM de Lleida.

També suposarà la integració tarifària del tram del servei ferroviari entre Lleida i la Pobla gestionat per FGC. En queda exclòs el transport intern d’Aran, les competències del qual són del Conselh Generau d’Aran.

Estació autobusos 2
Estació d'autobusos de la Seu d'Urgell / Feliu Sirvent

Com i on obtenir els títols

La integració tarifària del Pirineu i Aran i el Solsonès ha suposat també un treball d’extensió dels punts de venda a les comarques que s’incorporen.

En el cas dels títols de transport personalitzats, que són la T-Jove, la T-16 i la T-Mes, s’ha previst un sistema de sol·licitud telemàtica a l’ATM Lleida, descarregant els respectius formularis de sol·licitud i enviant-los a l’adreça [email protected] juntament amb la documentació que cal aportar en cada cas. Aquests títols s’hauran de recollir al consell comarcal o en qualsevol dels Centres d’Atenció al Client de l’ATM. El pagament del títol es podrà fer en un centre d’atenció al client o als punts de la xarxa de recàrrega.

La resta de títols es podran adquirir a qualsevol dels punts de la xarxa de recàrrega i també a les estacions d’autobús de la Seu d’Urgell i Vielha, on s’ubiquen els centres d’atenció al client de l’operadora Alsina Graells. Els títols integrats es poden recarregar a bord dels autobusos Alsina Graells.

L’Alt Pirineu i Aran és una àrea amb prop de 74.000 habitants. Amb la incorporació d’aquest territori, el sistema connectarà una zona total de 434.000 habitants.

Aquesta mesura d’integració tarifària dels transports dels serveis del Pirineu i Aran amb Lleida suposa un nou pas dins del procés per a la integració tarifària del conjunt de serveis de transport públic a Catalunya que ha de permetre millorar les condicions d’accés de tots els territoris als sistemes de mobilitat sostenible.

Aquesta actuació s’emmarca així mateix dins de les mesures contingudes a l'Estratègia del Pirineu i ha de contribuir no només a potenciar la mobilitat sostenible sinó també a afavorir el desenvolupament econòmic del territori i contribuir a la lluita contra el despoblament de les zones rurals.