SALUT

L'eConsulta es consolida com una eina complementària a l'atenció presencial a l'Alt Pirineu

La Regió Sanitària Alt Pirineu i Aran va mantenir 5.600 usuaris actius l’any passat, xifra molt similar a la de l’any 2021, en plena pandèmia
CAP OLIANA e-consulta 2
photo_camera Una professional utilitzant l'e-consulta al CAP Oliana / salut.cat

L’eina de comunicació digital eConsulta s’ha consolidat a la Regió Sanitària de l'Alt Pirineu i Aran després que durant la Covid-19 registrés els seus índex més alts d’accesos i altes. Es tracta d’un recurs que complementa l’atenció presencial i permet a la ciutadania enviar consultes en qualsevol moment i des de qualsevol dispositiu al professional d’atenció primària sobre temes que no requereixin una atenció presencial o urgent. 

Des del 2019, aquest canal entre professionals sanitaris i pacients ha registrat uns 22.300 a la demarcació veguerial de l'Alt Pirineu i ha generat gairebé 70.700 converses. Si bé durant la pandèmia, els anys 2020 i 2021, el seu ús es va multiplicar, amb la recuperació de la normalitat aquesta manera de relacionar-se amb el sistema sanitari continua mantenint uns alts índex d’utilització entre els usuaris.

Entre les consultes més freqüents que refereixen els usuaris per estalviar visites presencials al CAP hi ha les confirmacions de tractaments després de rebre resultats de proves diagnòstiques o la resolució de dubtes sobrevinguts en el decurs d’una malaltia.

D’aquesta manera, el 2023, al Pirineu, els usuaris van ser 5.651 amb 16.484 converses, una xifra molt similiar als 5.691 persones i 19.670 e-consultes que es van generar el 2021, en plena pandèmia. Pel que fa als professionals, l’any passat la van utilitzar 119metges i infermeres al Pirineu.

CAP OLIANA e-consulta
Una professional utilitzant l'e-consulta al CAP Oliana / salut.cat

Imma Vila, metgessa al CAP Oliana, assegura que l’eConsulta és una eina que “ben utilitzada pot estalviar moltes visites innecessàries, així com temps i desplaçaments als usuaris, i això en una regió amb les distàncies del Pirineu, resulta especialment beneficiós”.

Com s’hi pot accedir?

L’accés a l’eConsulta es fa a través de La Meva Salut amb l’autorització prèvia del profesional de medicina o infermeria d’atenció primària. En el moment que un ciutadà envia una eConsulta es genera una visita a l’agenda del professional de medicina o infermeria del centre de referència. En cas que es trobi absent, la consulta es deriva a un altre profesional. Quan el metge o metgessa o la infermera responen a la consulta, el pacient rep una notificació per correu electrònic. Les consultes s’arxiven en un historial accessible en qualsevol moment.

L'eina permet enviar arxius adjunts, com ara fotografies o altres documents, que es poden incorporar a la història clínica del pacient per decisió del professional sanitari.

La Meva Salut

En paral·lel a l’increment en l’ús de l’eConsulta, també han augmentat els usuaris de La Meva Salut (LMS). Actualment la Regió Sanitària Lleida compta 12.302 usuaris acreditats, 6.700 d’ells registrats durant la pandèmia. El total d’accesos des de 2014 ascendeix a 733.000, dels quals gairebé 136.000 el 2023.