Cultura

Carme Invernón inaugura “Del fil a la terra”, una exposició de ceràmica i pintura, a la sala La Cuina

El passat divendres, dia 3 de març, es va inaugurar a la sala La Cuina de la Seu d’Urgell l’exposició “Del fil a la terra”, de l’artista de Ponts Carme Invernón. La mostra està formada per més d’una cinquantena de peces de ceràmica, porcellana i pintura, i vol evocar un món d’objectes domèstics relacionats amb la costura: fils, didals, puntes, agulles i ganxets, tot d’objectes quotidians que sovint passen desapercebuts, objectes comprats, regalats, prestats, però sobretot heretats de les generacions que ens han precedit. L'exposició es podrà visitar fins al 25 de març.
Obra d'Invernón.
photo_camera Obra d'Invernón.

En un món cada cop més virtual, Invernón gira la mirada cap a la materialitat dels objectes, i ho fa en un doble vessant: d’una banda, pren com a model tots aquests estris de costura que ens transporten a una època passada, a la infantesa, i els tracta a més a més amb la tècnica de la ceràmica, de la porcellana: és a dir, retorna aquests objectes a la materialitat de la terra. D’aquí sorgeix el títol de la mostra.

invernon2
Obra d'Invernón.

Amb la delicadesa i l’estil orgànic que li són propis, Invernón construeix reliquiaris que alberguen retalls de punt de creu, cus vestits de ceràmica i dona una segona vida a brodats i tapets de ganxet. En definitiva, pren tots els ingredients d’un món oblidat per alguns i el reconfigura a través del sedàs d’una mirada d’artista que converteix coixins d’agulles en cors de porcellana i embulls de fils en teranyines de somnis i pensaments.

En una de les obres, que homenatja els vestits que la seva mare va fer per a ella quan era petita, Carme Invernón hi grava una cita del conte “Fil a l’agulla”, de Mercè Rodoreda: “Maria Lluïsa enfilà l’agulla de cosir, trencà el fil amb les dents, el nuà i es clavà l’agulla enfilada a la bata, sobre el pit...”. I continua Rodoreda, “Estimava el seu ofici per moltes raons, [...] perquè mentre les mans li feien la feina soles, podia somniar”. I són aquests somnis, juntament amb els records, dels quals l’artista pontsicana estira, com fils embullats dins d’un costurer, per construir aquest relat emotiu i personal que remet a unes generacions de dones fortes i valentes, mares i àvies abocades a un treball invisible i sovint poc reconegut que ara troba un lloc on mostrar-se gràcies a la sensibilitat i les mans de l’artista.

invernon1
Imatge de la imauguració de l'exposició.

En un món cada cop més virtual, Invernón gira la mirada cap a la materialitat dels objectes, i ho fa en un doble vessant: d’una banda, pren com a model tots aquests estris de costura que ens transporten a una època passada, a la infantesa, i els tracta a més a més amb la tècnica de la ceràmica, de la porcellana: és a dir, retorna aquests objectes a la materialitat de la terra. D’aquí sorgeix el títol de la mostra

En aquest sentit, no és casual que la mostra inauguri l’agenda d’activitats en motiu del 8 de març, dia internacional de les dones, que compta amb una vintena d’activitats repartides per tota la comarca de l’Alt Urgell, entre les quals es troba un acte institucional i concert a càrrec d’Agnès Aràjol i Nina Planavila o el concert La flor del dimoni, de Clàudia Colom.

Francesc Viaplana va posar en valor el talent de les dones urgellenques, com la mateixa Invernón, que tot i no ser de la comarca hi ha estat vinculada durant molts anys i, va afirmar, és una urgellenca més i tots la portem al cor

A l’acte van assistir-hi l’Alcalde de la Seu d’Urgell, Francesc Viaplana; el vicealcalde, Jordi Fàbrega; la tècnica d’igualtat del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Gemma Guàrdia, i el regidor de cultura de l’ajuntament, Carlos Guàrdia. Viaplana va posar en valor el talent de les dones urgellenques, com la mateixa Invernón, que tot i no ser de la comarca hi ha estat vinculada durant molts anys i, va afirmar, és una urgellenca més i tots la portem al cor.