INFRAESTRUCTURES

Comencen les obres de construcció de l'heliport d'Andorra

L'equipament es construirà a la Caubella de Pal i es preveu que estigui operatiu a finals del 2025
Heliport Andorra
photo_camera Projecció de l'heliport de la Caubella, que estarà situat al costat de l'estació d'esquí de Pal / SFGA

El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat del Govern d'Andorra, David Forné, ha presentat aquest dilluns al matí el projecte definitiu de construcció del nou heliport nacional que s’ubicarà a la Caubella. La futura infraestructura, que es preveu que estigui plenament operativa a finals de l’any 2025, compleix els objectius marcats pel Govern: avançar en el desenclavament del país, agregar seguretat als vols amb un heliport homologat internacionalment i extraient els vols pel centre de la parròquia de la Massana i, finalment, obtenir una infraestructura de titularitat pública. “Amb l’inici d’aquest nou projecte donem resposta a una anhelada reivindicació del país”, ha ressaltat Forné.

El projecte inicia les obres de construcció aquesta setmana i recull totes les al·legacions i els criteris mediambientals per minimitzar el mínim possible l’impacte visual i ambiental a la zona. Un espai, que tal com ha ressaltat el secretari d’Estat, ja està autroritzat amb la carretera i les pistes d’esquí. La nova infraestructura centralitzarà els vols nacionals i internacionals amb aquest tipus de ginys que arribin al país i serà el punt fronterer aeri d’Andorra amb l’exterior. La zona escollida per construir l’heliport nacional també permet ubicar la infraestructura en el punt geogràfic central del país, facilitant els vols de rescat i emergències.

Heliport Andorra.jpg Presentació
David Forné i Carles Miquel durant la presentació avui de les obres de l'heliport nacional / SFGA/JAViladot

Pel que fa a les mesures i al tipus de vols que s’hi podran fer, el director d’Energia i Transports, Carles Miquel, ha explicat que l’heliport està dimensionat a les necessitats actuals i futures. Així, l’heliport permetrà acollir aeronaus de mida mitjana i també admet l’operació d’helicòpters grans, tant per emergències com visites d’Estat. Es preveuen de 2.000 a 3.700 operacions anuals en funció dels escenaris, excloent la inducció del trànsit si la tecnologia eVTOL (futurs helicòpters elèctrics) esdevé operable. També es permetrà l’establiment de rutes comercial i vols regulars.

L’edifici mixt preveu tenir un hangar d’estacionament de 800m2 compartimentat per albergar fins a 7 aeronaus. L’edifici inclou zones de tractament de passatgers (420 m2), zones comercials i oficines (860 m2). La pista és de 100x20m.

En relació al calendari previst, les primeres intervencions s’iniciaran aquesta setmana i el seguiment es farà tant per part del concessionari, com del Govern i una Propietat Delegada. El camp de vol es preveu que estigui enllestit a mitjans del 2024 i els edificis annexes estaran acabats a mitjans del 2025, moment que es preveu que comenci un període de proves durant el qual l'heliport entrarà en funcionament per tal d'obtenir l'autorització definitiva i la posada en funcionament a finals d’aquell mateix any. La inversió inicial per a l’inici de les obres serà de cinc milions d’euros.