SALUT

L'helicòpter nocturn del SEM tindrà base a la Seu i a Tremp

Professionals del SEM amb l'helicòpter nocturn medicalitzat/govern.cat
L'Alt Pirineu ocupa la tercera posició respecte els trasllats interhospitalaris

Des de fa dos anys, el Sistema d’Emergències Mèdiques disposa d’un equip medicalitzat aeri HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any. Per poder d’arribar a tot el territori, s’està desenvolupant tot un pla d’helisuperfícies 24 hores. Durant el darrer any ha entrat en funcionament la de l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa. D’aquí a finals d’any, està previst que entrin en funcionament les helisuperfícies de l’Hospital Universitari Doctor Josep Trueta de Girona, la de l'Hospital Comarcal del Pallars de Tremp, la de l’Hospital Joan XXIII a Tarragona, la de l’aeroport de la Seu d’Urgell i la de l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell a Andorra. Un cop operatives, augmentaran els serveis nocturns i les unitats de Suport Vital Avançat (SVA) territorials que podran estar més disponibles en els respectius territoris.

Helicòpter medicalitzat en horari nocturn

Comptar amb un helicòpter medicalitzat en horari nocturn (de 20.00h a 08.00h) és una eina per garantir l’equitat en l’accés al sistema sanitari públic de tota la població de Catalunya, especialment la d’aquelles zones més allunyades dels hospitals que atenen els casos de major complexitat.

Durant aquests primers 24 mesos, l’helicòpter medicalitzat del SEM ha traslladat a més de 312 pacients en horari nocturn. Des del seu enlairament, s’ha utilitzat 185 vegades per realitzar trasllats interhospitalaris (trasllat de pacients greus i crítics d’un hospital a un altre) i 127 han estat trasllats primaris (atenció del pacient al mateix lloc de l’incident).

Respecte els trasllats interhospitalaris, el punt d’origen amb més trasllats ha estat Lleida, amb 45, seguit de Tarragona amb 31 i l’Alt Pirineu amb 26. Pel que fa a les activacions realitzades per serveis primaris, 36 van tenir com a destí Catalunya Central, 30 Barcelona Nord i 16 a Barcelona Sud.

En l’anàlisi d’aquestes xifres s’ha de tenir en compte que durant el confinament per la crisi de la COVID-19 es van reduir totes les activacions de recursos per Codi IAM (infart agut de miocardi), Codi ICTUS i politraumatrisme (accidents de trànsit, laborals) que són tres de les principals patologies per les quals s’activa l’helicòpter medicalitzat.