Agricultura inclou els regs de l'Olla i Segalés de la Seu d'Urgell en el pla de modernització de regadius
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, juntament amb el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, van presentar el passat divendres, a Lleida, l’Estratègia d’inversions en regadius a Catalunya 2025-2040, elaborada per la Direcció General de Regadius i Espais Agraris amb la col·laboració de l’empresa pública Infraestructures.cat, i ho van fer en el marc de la jornada ”Regadiu eficient, prosperitat compartida”.
Una estratègia estructurada en dues fases
L’Estratègia s’organitza en dues etapes diferenciades. La primera fase, amb horitzó 2032, concentra bona part de les actuacions prioritàries de modernització i ampliació dels regadius existents. Entre les principals actuacions destaquen la modernització dels regs de Tremp i de l’Olla i Segalés, a la Seu d’Urgell; la modernització dels Canals d’Urgell; el desplegament del Segarra-Garrigues; el desenvolupament del regadiu Aldea-Camarles; la continuació de la implantació del Xerta-Sénia; l’ampliació dels regadius de la Terra Alta; la consolidació del reg de suport al Priorat, i la creació d’un nou regadiu de suport a la vinya al Penedès.
La segona fase, prevista entre 2033 i 2040, inclou actuacions estratègiques com el desenvolupament del Pla integral de gestió del Delta de l’Ebre en matèria de drenatges, la posada en marxa del nou regadiu de la Conca de Barberà i Aiguamúrcia, i el desenvolupament d’infraestructures de reg amb aigües subterrànies a les comunitats d’usuaris d’aigua de la Muga, el Fluvià i el Ter.
Les actuacions previstes responen, en bona part, a iniciatives impulsades per comunitats de regants existents o per noves comunitats en procés de constitució que plantegen tant la modernització de xarxes actuals com el desenvolupament de nous regadius.
Alt Pirineu i Aran
Es tracta de comunitats de regants que se situen a les capçaleres dels rius i del Prepirineu a les comarques de la Cerdanya, Alt Urgell, Pallars Sobirà i Pallars Jussà, inclouen els nous regadius de compensació de l’embassament de Rialb i altres tradicionals amb una forta demanda de modernització, i la inversió estimada per part del Departament d’Agricultura és de 120.446.488,78 €, que beneficiarà 5.000 hectàrees.
Els consellers Ordeig i Dalmau van posar de relleu l'aposta d’aquest Govern per continuar impulsant la modernització, l’eficiència dels regadius i la implementació de nous, amb l’objectiu de garantir el reequilibri territorial, la competitivitat i sostenibilitat del sector agroalimentari i del país. “El Govern compleix, fa els deures, accelera projectes històrics i obres pendents i afrontem els nostres reptes de futur amb una estratègia tan ambiciosa com aquesta que recull les demandes dels regants, i que alhora implica un canvi de paradigma, un salt endavant, basant-se també en les noves tecnologies i la digitalització, les energies renovables, els recursos no convencionals, i els nous regadius, entre d’altres”.
Execució del Pla de regadius 2008-2020
En el període 2007-2024, seguint els criteris del Pla de regadius 2008-2020, finalitzat al 2024, es va assolir una inversió total de 2.171.191.866 €, que ha permès implantar nous regadius eficients a 52.451,56 hectàrees i millorar 65.045,90 hectàrees de regadius existents. Si bé la major part de la inversió ha anat a càrrec de la Generalitat (Infraestructures.cat), també hi han intervingut altres actors, com SEIASA, TRAGSA I ACUAES.
Així, en conjunt, les actuacions impulsades des del 2008 hauran permès posar en regadiu 52.000 hectàrees i millorar prop de 65.000 hectàrees de regadiu a Catalunya, consolidar una de les principals inversions en infraestructures agràries de les darreres dècades i reforçar la competitivitat, la sostenibilitat i la resiliència del sector davant els reptes climàtics futurs.
En total, en inversió en regadiu, l’Estratègia preveu un increment fins als 160 milions d’euros el 2026, en comparació amb els 143 milions d’euros del 2025, consolidant així la trajectòria de creixement de la inversió prevista.