Manifest per una Cerdanya equilibrada i sostenible
Aquest mes de juny, diverses entitats de la Cerdanya han fet públic el Manifest per una Cerdanya equilibrada i sostenible adreçat als presidents de la Generalitat i del Consell Comarcal, amb voluntat de diàleg i en procés de recepció d’adhesions. El manifest està signat per una vuitantena de persones, i promogut per l’Institut d’Estudis Ceretans, el Grup de Recerca de la Cerdanya, Ceretània, Cerdanya en Acció pel Clima, Associació veïnal Salvem la Molina i SOS Pirineus. La principal temàtica del document és la gestió de l'aeròdrom de Cerdanya.
Per una Cerdanya equilibrada, sostenible i ben respectada pel que fa el seu medi natural
“Ara ens amoïna la situació a l’entorn de la gestió de l’aeròdrom. L’aeròdrom de la Cerdanya ha de ser, com diu el Pla Director Urbanístic Aeroportuari de l’Aeròdrom de la Cerdanya (PDUAAC), simplement, una infraestructura d’ús esportiu i sostenible per al territori. Actualment, està en curs d’aprovació un model de gestió, basat en una concessió demanial amb adjudicació directa a Aeroports de Catalunya SLU, que pot anar en direcció contrària d’aquesta definició.
Hi ha el perill de desenvolupar una altra vegada un model agressiu d’aeròdrom. Cal recordar que, al passat, ja hi va haver dos intents per acabar construint un aeroport. Per això es va elaborar i aprovar el PDUAAC, que conté una definició rigorosa del que significa un equipament simplement esportiu.
Hi ha el perill de desenvolupar una altra vegada un model agressiu d’aeròdrom. Cal recordar que, al passat, ja hi va haver dos intents per acabar construint un aeroport. Per això es va elaborar i aprovar el PDUAAC, que conté una definició rigorosa del que significa un equipament simplement esportiu
Ens inquieta enormement que les institucions de la Cerdanya perdin facultats de control i gestió d’aquell equipament i, “de facto”, es restringeixi la seva capacitat de decisió enfront del concessionari a l’aprovació d’un pla quinquennal d’actuacions.
Això s’està desenvolupant sense la deguda transparència, amb opacitat de temes importants, amb abús de reunions telemàtiques, sense coneixement ni possibilitat de debat i participació de la societat cerdana, de les seves entitats socials, i amb llunyania d’informació de la majoria dels seus representants municipals. En aquest procés, es pot incórrer en irregularitats, mancant la precisió de temes tan importants com el reforçament de les obligacions per part del concessionari.
Al mateix temps, ja s’anuncien per aquest estiu esdeveniments aeronàutics de competició a gran escala, desbordant la concepció original de l’aeròdrom. Això pot afectar directament l’equilibri ambiental de la comarca, amb forta contaminació de carbonització i acústica.
Al mateix temps, ja s’anuncien per aquest estiu esdeveniments aeronàutics de competició a gran escala, desbordant la concepció original de l’aeròdrom. Això pot afectar directament l’equilibri ambiental de la comarca, amb forta contaminació de carbonització i acústica
En conclusió, manifestem la nostra oposició, i exigim debat públic per poder garantir per tothom el gaudi respectuós de tots els potencials de la comarca, i facilitar, sobre el tema de l’aeròdrom, tota la informació necessària, amb actes públics, amb exposició i debat, abans de comprometre cap acord improcedent i lesiu.”
Les persones signants són una mostra diversa de la nostra societat i de sectors molt diversos: món de l’alpinisme i l’excursionisme, direcció de centres de salut, presidència de fundacions, professionals de premsa, de l’arquitectura, de la medicina, del periodisme especialitzat en el medi ambient, dels esports d’elit i de muntanya, de la música, de la notaria, de l’empresariat i de la política, professionals de la comunicació, ex Síndic de Greuges, del periodisme i del cinema, i de càtedres universitàries, molts d’ells força coneguts o mediàtics, que posen en valor el paisatge, la natura i la qualitat de vida que ofereix la Cerdanya, i que es veuria compromesa amb aquest model agressiu d’aeròdrom.
Per adherir-se al Manifest podeu contactar amb: ceretania@ceretania.cat