BRUIXERIA

Taller sobre amulets protectors tradicionals al Pont de Suert dins del cicle “Malastrugança'

Taller sobre amulets protectors tradicionals al Pont de Suert dins del cicle “Malastrugança' / ACAR
Ha estat organitzat per l'Ajuntament del Pont de Suert, la Biblioteca Municipal, l'Arxiu Comarcal de l'Alta Ribagorça i el Centre de Recursos Pedagògics.

Aquest divendres, 28 de febrer, va tenir lloc a la Biblioteca Municipal del Pont de Suert una nova activitat dins del cicle “Malastrugança: Històries ocultes de les bruixes als Pirineus”. Aquest, des del 15 de febrer fins al 15 de març, explora la persecució de les dones acusades de bruixeria i el seu paper en la societat pirinenca a través de diverses xerrades, tallers i exposicions. Aquestes activitats son organitzades per l'Ajuntament del Pont de Suert, la Biblioteca Municipal, l'Arxiu Comarcal de l'Alta Ribagorça i el Centre de Recursos Pedagògics.

En aquesta ocasió, es va dur a terme un taller d’amulets protectors tradicionals del Pirineu, en què es van mostrar plantes sovint emprades com a protecció́ contra els mals de tot tipus i els assistents van poder elaborar un amulet protector. Unes 40 persones van participar d’aquest taller impartit per la filòloga Júlia Carreras Tort, especialista en folklore, creences populars i etnobotànica.

La investigadora Ivet Eroles Palacios parlarà sobre “Dones al marge” i “Bruixes de dol” a l'Institut del Pont de Suert / Feliu Sirvent

El cicle sobre bruixeria segueix. El dia 6 de març, a l'Institut del Pont de Suert tindrà lloc la XVIII Jornada “Invesjove”, acollint les xerrades “Dones al marge” i “Bruixes de dol”, a càrrec de la investigadora Ivet Eroles Palacios.

Finalment, el dissabte 15 de març, tindrà lloc a la Biblioteca Municipal l’acte de cloenda del cicle, amb dues ponències que aprofundiran en la connexió entre la bruixeria i el paper de la dona en la societat pirinenca: “El rol de les dones a l'Alta Ribagorça i la bruixeria”, per l’historiador de Vilaller Joan Ramon Piqué, i “Aproximació a la bruixeria pirinenca a la llum dels documents i la tradició oral”, per la investigadora Carmen Castán.

Com a complement i fil conductor de totes aquestes activitats, fins el dia 15 de març es pot visitar a la biblioteca l'exposició “Bruixes de dol”, que recorre l'estigmatització, invisibilització i violències sofertes per les dones, especialment en el món rural, des de la caça de bruixes fins a l'actualitat.