HISTÒRIA LOCAL

Confirmen que la carretera de Pont d'Espia a Coll de Jou es va construir amb treballs forçats

Els presos republicans haurien participat en les obres d'un tram de set quilòmetres
Pont d'Espia
photo_camera El Pont d'Espia, on conflueixen els termes municipals d'Organyà, Fígols i Alinyà i Coll de Nargó / Feliu Sirvent

L'estudi coordinat pel Consell Comarcal del Solsonès en col·laboració amb el Centre d'Estudis Lacetans i l'Observatori Europeu de Memòries de la Universitat de Barcelona sobre la construcció de la carretera que porta des del Pont d'Espia fins a Coll de Jou (L-401) conclou que hi van participar presos del règim franquista. En la primera fase de la investigació s'ha confirmat la participació de mà d'obra reclusa, especialment presoners republicans condemnats en judicis sumaríssims. No obstant això, l'estudi apunta que aquests treballadors van ser responsables únicament dels set primers quilòmetres, concretament del tram que va des del Pont d'Espia fins al poble de Perles i se situa en el temps entre els anys 1942 i 1956.

Una de les contribucions més rellevants d'aquesta investigació és la confirmació de l'existència de dues colònies penals militaritzades a la regió d'Alt Urgell-Solsonès: el destacament penal de Coll de Nargó i el de Sant Llorenç de Morunys. Segons els investigadors, aquestes colònies van jugar un paper "crucial" en la construcció de la carretera, portant a terme tasques inicials com la construcció del Pont d'Espia i els primers trams de la carretera L-401.

PONT D'ESPIA 3
El Pont d'Espia, on conflueixen els termes municipals d'Organyà, Fígols i Alinyà i Coll de Nargó / Feliu Sirvent

El resultat de l'estudi ha generat perspectives de futur. D'ara en endavant es preveu continuar la recerca per accedir a més documentació institucional, explorar estudis arqueològics per aprofundir en el coneixement del passat que amaga la construcció de la carretera i organitzar un camp de treball, que formarà part de la segona fase del projecte de recerca.