INFRAESTRUCTURES

Puigneró referma als alcaldes del Pallars el compromís de millorar les comunicacions per Comiols

El Govern licitarà les obres de condicionament del tram que donarà continuïtat cap a Folquer el primer trimestre de 2023
Jordi Puigneró Tremp
photo_camera El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró / Marta Lluvich

El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha refermat aquest dimecres, davant els alcaldes del Pallars, el compromís del Govern per a la millora de les comunicacions al Pirineu i, en concret, amb la de l'Eix de Comiols. Aquest eix viari, que connecta Artesa de Segre (Noguera) i Tremp, és el principal accés al Pallars des de la Catalunya Central, la Regió metropolitana de Barcelona i el Camp de Tarragona. Així, Puigneró ha anunciat que el Departament licitarà el primer trimestre de 2023 les obres d'un dels trams que donarà continuïtat a la variant d'Artesa de Segre, actualment en execució.

L'Eix de Comiols, configurat per la L-512 i la C-1412b, forma part de la xarxa bàsica de carreteres de Catalunya. Travessa el massís del Montsec pel coll de Comiols (a una altura de més de 1.100 metres) mitjançant un traçat sinuós, amb revolts que són més pronunciats per la vessant sud. Aquest itinerari té una longitud de 52 quilòmetres, des d'Artesa de Segre fins a Tremp. Per a potenciar les comunicacions intercomarcals i afavorir l'accessibilitat al Pirineu, el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, està treballant en la millora de la funcionalitat d'aquest eix, entre Artesa de Segre i Isona (Pallars Jussà). L'objectiu principal és afavorir les condicions de comoditat i seguretat en la conducció, alhora que incrementar les prestacions de l'actual trajecte.

Les actuacions s'estructuren per tres trams. El primer és el de la variant d'Artesa de Segre, amb unes obres que estan en execució ja per fer aquesta variant que ha d'evitar el trànsit de pas per l'interior del nucli de la població. La carretera tindrà 1,1 quilòmetres de longitud i una amplada de 9 metres, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres cadascun, i dos vorals d'1 metre. En el seu recorregit, comptarà amb enllaços a nivell als seus extrems, al sud amb la C-14 i al nord amb l'L-512, amb un carril central addicional per a permetre els moviments de gir cap a l'esquerra. Els treballs, amb un pressupost de 5 MEUR, van començar la tardor passada i actualment s'estan executant tots els serveis afectats d'abastament d'aigua i de reg, així com algunes estructures. Així mateix, s'ha desbrossat l'àmbit de l'obra, s'ha realitzat l'excavació de la terra vegetal, i s'han començat els terraplens de l'obra amb material provinent de l'obra. Està previst finalitzar aquest estiu.

El segon tram és l'eixamplament i millora del traçat de l'L-512 i la C-1412b des del final de la variant d'Artesa de Segre fins a Folquer. Aquesta actuació, que s'executarà per fases, abasta un tram de 15 quilòmetres. S'eixamplarà la carretera fins als 9 metres d'amplada i es construiran petites variants de traçat i modificacions al voltant dels nuclis urbans del Pont d'Alentorn, Vall-llebrera i Montargull, així com diverses estructures. Actualment, s'està redactant l'actualització del projecte existent i es preveu licitar les obres d'algun tram que doni continuïtat a la variant d'Artesa el primer trimestre de 2023. La inversió estimada és de 56 MEUR.

El darrer és el condicionament de la carretera C-1412b en el tram entre Folquer i Isona i Conca Dellà. Aquesta actuació, de 13,3 quilòmetres de longitud, comprèn el pas per un àmbit d'orografia més complexa. Així, comportarà l'execució de quatre túnels que sumen en total 1,3 quilòmetres i quatre viaductes d'uns 200 metres de longitud cadascun. També inclou la variant de Benavent. La redacció de l'actualització del projecte constructiu s'iniciarà aquesta primavera. Per aquesta actuació s'estima una inversió de més de 125 MEUR.

Més a Pallars Jussà