Comunicacions

La Sagrada Família i la carretera de Gerri de la Sal

La Sagrada Família i la carretera que passa per Gerri de la Sal, la N-260, tenen una cosa en comú: no s'acaben mai. Ara es fa una ampliació del vial que travessa Gerri de la Sal però això només és una mesura provisional. La gran obra és la construcció d'una variant que es va començar l'any 2011 però que mesos després d'iniciar-se es va aturar a l'espera de nou pressupost. Un pressupost que ningú sap si arribarà algun dia... Mentrestant, anem posant pedaços.

P1380920
photo_camera Les obres de la carretera, aquest mes de juny.

A Gerri de la Sal han reclamat històricament una variant que deixés el nucli del poble sense la barrera física que significa la carretera.

L'any 2011, el govern de l'Estat va impulsar la construcció d'una variant, amb un pressupost de 46 milions d'euros i una durada aproximada de tres anys, però mesos després de posar-se a la feina l'empresa constructora va plegar ja que el ministeri només havia garantit el pagament d'1 milió dels 11 milions d'euros de la primera fase dels treballs, i havia anunciat a la constructora que no hi hauria partida per al 2012. Es van fer moviments de terra van enderrocar les cases del petit nucli de Comte, a la sortida nord de Gerri (una d'habitada, amb una veïna que va ser expropiada), però les obres van quedar abandonades per la falta de pressupost.

Aquell projecte de variant, a més, no tenia el consens de la població perquè preveia la construcció d'un túnel va fer atemorir els veïns per possibles moviments del terreny, i perquè l'accés a la variant s'havia de fer per una única entrada, que era al sud del nucli i en un sol sentit. Les obres van restar abandonades fins que al novembre del 2013 el ministeri finalment va renunciar a tirar endavant el projecte (veure El Punt, 15 de novembre de 2015).

Durant l'any 2014 es va plantejar la possibilitat de fer una ampliació de la calçada actual i, finalment, les obres han vist la llum fa poques setmanes. “Per nosaltres és una solució provisional, la definitiva continua sent la construcció d'una variant que tregui el trànsit de dins del poble”, explica un veí. També ho veu com una solució parcial el delegat del govern de la Generalitat a Catalunya, Albert Alins, que criticà “la mala traça” del Ministeri de Foment en tot aquest projecte, segons publicà El Punt.

Retencions per les obres

Ara, a les portes de l'estiu del 2016, les obres d'ampliació de la via que es duen a terme, i que compten amb un pressupost de 2,14 milions d'euros, obliguen a prohibir el pas als vehicles que sobrepassin els 2,6 metres.

El Ministeri de Foment ha anunciat que a partir d'aquesta setmana, del 15 de juny, la regulació amb semàfors al tram urbà de Gerri de la Sal, al Pallars Sobirà, es farà extensiva a tota la setmana, dissabtes i diumenges inclosos. Les obres d'ampliació de la carretera, que van començar a finals de març, han obligat a regular el pas en haver-hi un sol carril habilitat a la circulació, fet que provoca retencions en una carretera que els caps de setmana, i especialment durant els mesos d'estiu, té força trànsit.

La inversió prevista contempla l'ampliació de la via en un tram de 450 metres de la travessia urbana. Les previsions són que les obres durin un any: un any més de talls i retencions en una carretera que parteix en dos el poble de Gerri de la Sal i que s'ha convertit en un dels trams més controvertit del malaguanyat Eix Pirinenc.