FESTIVAL D'ARTS ESCÈNIQUES AL CARRER

L'Esbaiola't tanca l'edició més multitudinària tot i la pluja

De cara a l'any que ve s'estudia canviar les dates del festival al tercer cap de setmana de juliol per no coincidir amb altres festivals a França
L'espectacle de circ TiraVol, que es va haver de suspendre dissabte al vespre per la pluja, s'ha ofert el migdia d'aquest diumenge. Imatge del 28 de juliol de 2019. (Horitzontal)
photo_camera L'espectacle de circ TiraVol, que es va haver de suspendre dissabte al vespre per la pluja, i es va oferir el migdia del diumenge/Oriol Riart-Esbaiola't

L'Esbaiola't acomiada aquest diumenge a Esterri d'Àneu (Pallars Sobirà) la dotzena edició amb èxit de públic i propostes artístiques. Dissabte la pluja va obligar a reubicar alguns dels espectacles, altres es van fer sota l'aigua i un es va haver de cancel·lar. Es tracta de l'espectacle TiraVol que s'ha representat finalment aquest migdia. "És un espectacle de circ i amb el terra moll era perillós", ha explicat el codirector del festival, Carles Pijuan. De cara a l'any que ve l'objectiu és créixer en pressupost i també en dies i s'estudia canviar les dates del quart al tercer cap de setmana de juliol per no coincidir amb altres festivals similars a França. "No ens interessa fer-nos competència", assegura Pijuan, perquè, per exemple enguany "hi ha hagut espectacles que no hem pogut portar perquè tenien compromeses les mateixes dates en un altre festival", ha afegit.

Passacarrers de diumenge a l'Esbaiola't. Imatge del 28 de juliol de 2019. (Horitzontal)

Des de dijous, 33 companyies han ofert 41 propostes i s'han venut gairebé totes les 11.000 entrades que s'havien posat a la venda. Es calcula que l'afluència de públic ha estat de 7.000 persones i Pijuan destaca que en només un any ja s'ha fidelitzat el quart dia. "A nivell de públic, el dijous semblava un dissabte", ha dit.

Per Pijuan la decisió de l'any passat d'allargar un dia el festival va ser encertada i enguany ja s'ha "fidelitzat", no tant per oferir més espectacles, que també, sinó perquè els visitants "s'hi estiguin més dies". Enguany, a més, s'ha comptat amb un pressupost de 130.000 euros, un 27% més que l'any anterior, que els ha permès invertir en millors infraestructures, espectacles i seguretat.

Pel que fa a les propostes, s'han augmentat fins a les 41, 9 més que l'any anterior. En concret s'han ofert 22 espectacles, 9 instal·lacions i 10 tallers. Aquests últims han augmentat de 3 a 10 ja era una de les demandes de les famílies. Es tracta d'activitats interactives que es caracteritzen per l'experiència ja que els infants experimenten, juguen i participen directament de la proposta; per exemple, elaborar un capgròs amb cartró reciclat i després fer un cercavila o elaborar figures amb fusta com si fossin fusters, amb claus i material que no utilitzen ni a casa ni a l'escola i que "només poden fer aquí", afegeix Pijuan.

Esperanceta Esbaiola't
(Foto:Tot i la plauja, l'Esperanceta va triomfar a l'Esbaiola't d'Esterri d'Àneu)
Pel que fa a les infraestructures, enguany s'han pogut habilitar grades i aire condicionat en alguns espais que feia "molta calor". Pel que fa a la seguretat, s'ha pogut contractar una ambulància medicalitzada que ha permès atendre diversos incidents lleus i Pijuan ha explicat que sembla que de cara a l'any que ve la Generalitat es comprometrà encara amb més pressupost, la qual cosa els permetrà seguir creixent perquè el festival ja és un "referent" al Pirineu. "El nostre somni és que l'Esbaiola't duri una setmana sencera amb dos caps de setmana", ha reconegut.

Pijuan també ha explicat que un dels objectius de fer el Festival a Esterri, a banda del paisatge, és donar a conèixer espais de la ciutat que la gent no coneix, com ara antigues eres, tallers o patis de cases privades del Pallars, "on es pot veure com es vivia fa anys". De cara a l'any que ve també es proposen ampliar els espais i es plantegen, per exemple, "combinar una petita excursió per arribar fins a un prat i gaudir allà d'un espectacle", explica Pijuan.

A nivell operatiu, fins ara posaven a la venda el 60% de les entrades per Internet i el 40% a taquilla i de cara a l'any que ve s'estan plantejant augmentar el percentatge de venda d'entrades per Internet perquè hi ha gent que es queda sense entrades abans de venir, afegeix Pijuan.