La guerra explicada als més petits

Els alumnes de Cicle Inicial de l’Escola La Valira de la Seu d'Urgell, durant el 1r trimestre han estat treballant un dels temes d’actualitat, LA GUERRA I LES SEVES CONSEQUÈNCIES, a partir del Projecte Àlber.

IMG_5330
photo_camera Els petits de La Valira han descobert les conseqüències de la guerra.

El Projecte Àlber és una metodologia que fomenta la curiositat i l’interès dels nens per treballar aquells temes que els generen dubtes. En la mesura del possible, s’intenta treballar amb l’entorn proper, donant així importància al sentiment de pertinença.

Tal i com expliquen des de l'escola, enguany les idees i continguts a treballar han sorgit a través de l’audició de la B.S.O de la pel•lícula “Trust”. Una de les idees que els alumnes van captar i es van imaginar amb la cançó va ser el soroll de bombes, ambulàncies, etc. Tenint en compte la realitat i un dels temes de més actualitat, com la guerra de Síria, coneguda per tots, inclús pels alumnes que ho veuen a les notícies i ho parlen amb els familiars, vam decidir treballar-ho des d’una vessant emocional, de coneixement i sensibilització dels drets i deures de les persones i el que significa la solidaritat i com podem implicar-nos-hi.

Tenint en compte, que és un tema delicat i difícil de transmetre, s’ha enfocat a partir de la situació que viuen els REFUGIATS.

A partir de la documentació, recerca d’informació sobre la vida que malauradament han de viure aquestes persones i de l’experiència de primera mà d’una alumna de l’escola, provinent de Síria, hem conegut, entre altres coses, que hi ha ONGs dedicades a ajudar i a vetllar pels refugiats i per aquelles persones que viuen una situació difícil.
Per tal de poder col•laborar en aquest sentit, ja que no hem pogut arribar directament al refugiats de Síria, ho vam vincular amb les necessitats que tenen algunes de les persones de la nostra comarca(situacions més properes). Hem conegut algunes entitats de la Seu d’Urgell i comarca dedicades a ajudar i pal•liar la pobresa, la fam i l’exclusió social al nostre entorn. Aquestes han estat el Banc d’aliments i Càritas (Empresa d’inserció Grapats).

El Lluís i la Júlia, voluntaris del Banc d’aliments, amablement van venir a explicar-nos la seva tasca. Vam poder conèixer quina és la feina que realitzen i a qui van destinats tots els aliments i productes que recullen, i qui els subministra. Vam mostrar molt interès i des de l’escola vam voler adherir-nos a l’ajuda solidària, aprofitant que el els dies 27-28 de novembre hi va haver el Gran Recapte. Ja que es preveia la recollida de molts aliments, els voluntaris ens van recomanar la demanda d’altres productes, com ara productes de higiene personal i productes de neteja.

Així des de l’Escola i també des de l’Institut, es va fer una demanda a les famílies per tal de recollir aquests productes. Estem molt contents de la generositat i solidaritat mostrada.

A més a més, també vam visitar el taller de Grapats on vam veure com gestionen la recollida de roba dels contenidors taronges. Fan una feina molt interessant i ens va agradar molt conèixer de primera mà que fan amb la roba i quina és la seva finalitat. Voluntàriament també vam participar aportant roba que ja no necessitàvem.

Les conclusions i reflexions extretes per tots els alumnes al finalitzar part d’aquest projecte han estat molt sensibles. Tant de bo, els responsables d’aquests grans conflictes, pensessin i actuessin com els infants.


“És una injustícia que hi hagi guerres”
“Les guerres ens provoquen mal estar emocional”
“La guerra no és el camí de vida.”
“Som uns afortunats de tenir la vida que tenim.”
“Treballant aquest tema ens ha fet sentir coses noves i a tenir el cor més gran.”
“Tothom tenim drets que cal respectar”.

-----------------------------------


*APS: “Proposta innovadora, amb una estratègiapedagògica basada en l'experimentació, el serveivoluntari a la comunitat, i per suposat, el treballd'adquisició de coneixements, habilitats i valors. És, sobretot, un treball cooperatiu, interdisciplinari, de recerca-acció, la utilitatd'allò que s'aprèn, la participació activa, on es ressala la interacció entre educació i context social”.