L’empremta profunda dels Pirineus en la cultura catalana contemporània

Visions dels Pirineus. Entre la Renaixença i el Modernisme, de Teresa-M. Sala, és un recorregut personal a partir d’impressions, dibuixos, imatges, fragments literaris i pensaments de diversos poetes, artistes, excursionistes i científics que palesen la influència de les muntanyes pirinenques en aquest període eminent de la cultura catalana contemporània

visions2
photo_camera Visions dels Pirineus. Entre la Renaixença i el Modernisme, de Teresa-M. Sala

Aquest llibre, que enceta la col·lecció Quaderns d’Art i Natura del Grup de Recerca en Història de l’Art i del Disseny Contemporanis (GRACMON) de la Universitat de Barcelona, vol fer notar l’empremta que van deixar els Pirineus en la cultura catalana en el trànsit de la Renaixença al Modernisme. En aquest període s’origina un relat que posa en valor el territori com a element nuclear de l’essència mateixa del país, i les muntanyes pirinenques en són la columna vertebral. Visions dels Pirineus inclou aspectes d’estudi científic, de valoració patrimonial i de recorregut excursionista, tots guiats per l’afany col·lectiu de descoberta de la natura i la història. Des de Víctor Balaguer fins a Joan Maragall, passant per Jacint Verdaguer i Àngel Guimerà, l’obra transita per un seguit d’episodis que componen un retaule variat en què el lector va descobrint, com si fossin «objectes trobats», moments i imatges relacionats amb mites, històries, llegendes, rondalles, arts, tradicions i símbols que palesen la força tel·lúrica d’aquestes muntanyes en la formació del país i de la seva llengua i cultura. Així, a partir d’un eix vertebrador comú –les visions provinents dels àmbits de les ciències, les lletres i les arts–, l’autora ofereix una panoràmica de les diferents interpretacions del concepte de natura i la seva influència en la comunitat que l’habita.

Visions

En la línia editorial de la col·lecció Singularitats, la sèrie Quaderns d’Art i Natura neix amb la idea d’enregistrar imatges i paraules que, d’una manera o d’una altra, relacionen el terreny de les arts amb la natura. Aquest primer títol, profusament il·lustrat, conté reproduccions de quadres, estampes, gravats i fotografies que mostren l’esperit de l’obra, com ara pintures de tema mitològic sobre Hèrcules i Pirene, o la coneguda sèrie dels «Cretins de Boí» d’Isidre Nonell.

Teresa-M. Sala és professora d’Història de l’Art a les facultats de Belles Arts i de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona, on coordina el màster de Gestió del Patrimoni Cultural i Museologia. Va treballar com a documentalista per a l’Olimpíada Cultural (1989-1990) i per al Centenari de l’Exposició Universal de Barcelona del 1888. Ha comissariat, entre d’altres, l’exposició Barcelona 1900, celebrada al Museu Van Gogh d’Amsterdam i nominada pel diari Times com una de les deu millors mostres del 2007. Autora de diversos llibres i nombrosos articles, ha publicat amb Edicions de la Universitat de Barcelona les obres següents: La casa Busquets. Una història del moble i la decoració del modernisme al déco a Barcelona(col·lecció Memoria Artium, 2006); Espais interiors: casa i art (segles XVIII-XXI), com a editora amb Rosa M. Creixell i Esteve Castañer (2007), i Pensar i interpretar l’oci. Passatemps, entreteniments, aficions i addiccions a la Barcelona del 1900(col·lecció Singularitats, 2012).