TURISME DE MUNTANYA

FGC adjudica la redacció del projecte del Tren dels Cims, a la Vall Fosca

El document definirà la instal·lació d'una línia de tren turístic aprofitant el traçat de l'antic carrilet de l'Estany Gento, a la Vall Fosca.
Pla general del carrilet de l'Estany Gento, a l'estany Tort, al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, l'agost de 2016. (Horitzontal)
photo_camera Carrilet de l'Estany Gento, a l'estany Tort, al PN d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici/ Oriol Bosch

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat la redacció del projecte del Tren dels Cims, a la Vall Fosca. El document definirà tècnicament totes les actuacions que serien necessàries per instal·lar una línia de tren turístic que uneixi el Telefèric de Sallent i l’estany Gento amb l’edifici de la Cambra d’Aigües de Capdella, seguint l’antiga traça i algunes infraestructures de l'antic carrilet de l'estany Gento. Els treballs de redacció tenen una durada de sis mesos.

Tren Estany Gento(Foto: Part del traçat de l'antic carrilet de l'estany Gento /FGC)

El carrilet de l’Estany Gento es va construir l’any 1911 per transportar materials per a la construcció de la central hidroelèctrica de Capdella i tot el sistema de canalitzacions que comuniquen els diversos estanys la zona. El traçat del carrilet, de 5,5 km, uneix l’Estany Gento amb l’estació superior de la central de Capdella. Actualment està en desús i s’ha transformat en una via excursionista. La infraestructura se situa dins del municipi de la Torre de Capdella, a la Vall Fosca i molt propera al Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Ara FGC impulsa, amb l’Ajuntament de la Torre de Capdella i amb PallarsActiu SA, el projecte per recuperar el traçat de l’antic carrilet i transformar-lo en una línia de tren turístic.

El document estudiarà totes les actuacions necessàries per a la implantació de la nova infraestructura, com són l’adequació de la plataforma ferroviària existent, la definició de la tipologia de via i el seu traçat, el condicionament de murs i túnels existents, i la implantació d’estacions, edificis auxiliars i instal·lacions associades al traçat.