PATRIMONI CULTURAL

Despertant instruments adormits a la Vall de Boí

Els frescos de l’església romànica de Sant Joan de Boí són el punt de partença d’una proposta cultural insòlita
interior boí 3
photo_camera Interior de Sant Joan de Boí/ centreromanic.com

Els frescos de l’església romànica de Sant Joan de Boí són el punt de partença d’una proposta insòlita: un recorregut pel Pirineu fins al seu extrem oriental, a Sant Pere de Rodes, passant pel monestir de Ripoll, tot formant part d’un projecte europeu que eixampla aquests límits fins a Xipre, a l’altre extrem del Mediterrani.

  1. Despertant instruments adormits a la Vall de Boí.

Audició a Santa Maria de Caldes.

Divendres 17 de juliol a les 20:00 hores

Aforament limitat

A través dels seus vestigis els segles medievals ens han proporcionat una llarga memòria de músiques i d’imatges, d’arquitectures i de paisatges imaginats que configuren un passat que sentim com a propi. Aquesta memòria però, mai no és immediata: despertar allò que resta és sempre una invocació inventada. Els antics es reencarnen en nosaltres d’alguna estranya manera, en una dialèctica creativa en què el recordat i el subjecte es confonen.

          Músiques de l’scriptorium de Ripoll, cants de trobadors i lírica llatina. Antoni Madueño,  veu, cítola, harmònium.

Antoni Madueño

  1. Despertant instruments adormits: les músiques de Ripoll des de la Vall de Boí a Sant Pere de Rodes. Amb Antoni Madueño & L'Incantari.

           Concert a Santa Maria de Taüll

           Dissabte 18 de juliol a les 20:00.

           Aforament limitat. Reserves a [email protected]

    L’art romànic és segurament el vestigi més notable dels comtats catalans   articulats al voltant de la serralada Pirinenca, frontera militar carolíngia primer i embrió del que fou més tard Catalunya. La circulació de formes i d’idees a través de les valls fou constant, des de l’art llombard importat per Oliba fins a les músiques i els còdexs vinguts del nord i d’Al-Andalus;  circulació de monjos i de savis, de pelegrins, cants i paraules copiats una i altra vegada en llocs ben diversos i cantats amb veus llunyanes.

    Músiques religioses i profanes dels segles X al XIII, amb Antoni Madueño, veu, cítola, harmònium, viola de roda; Lucia Samitier, veu i arpa, i Arturo Palomares, veu, cítola, percussions.

  1. Sant Joan de Boí: còpia, repetició i viatges.

Visita guiada inclosa amb l’entrada a càrrec d’Antoni Madueño

Diumenge 19 de juliol a Sant Joan de Boí, a les 11:00h. 11:45h i 12:30h.

Aforament limitat. Compra d'entrades a la web www.centreromanic.com 

La còpia i la repetició són una constant en l’Edat Mitjana. Lluny de la idea d’originalitat la còpia constitueix la garantia d’una tradició arrelada al passat,reconeguda en la auctoritas. La iconografia romànica, basada moltes vegades en models gràfics a la manera de catàlegs, juntament amb els moviments religiosos i polítics entre els centres de poder ens expliquen una insòlita història, des de la Vall de Boí a Sant Pere de Rodes.