La Generalitat invertirà els diners de la taxa turística en promocionar el turisme de neu

Amb l’eslògan “Si ho tens al cap, ho tens a Catalunya”, l’Agència Catalana de Turisme (ACT) ha ideat una campanya amb falques de ràdio, anuncis a la premsa, OPIS, publicitat a autobusos, presència a Internet i dinamització a través de les xarxes socials.

La directora general de Turisme, Marian Muro; el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Xavier Espasa; i el president de l’Associació Catalana d’Estacions d’Esquí i Activitats de Muntanya (ACEM), Xavier Nolla, han presentat avui les novetats per a la temporada de neu 2014/2015 a Catalunya i les accions de promoció que impulsa l’ACT per donar suport a la neu catalana.
 
Aquest any, l’Agència Catalana de Turisme ha ideat una campanya de promoció que adapta l’eslògan de la campanya d’enguany, “Si ho tens al cap, ho tens a Catalunya”, a l’oferta de neu i al públic esquiador. Amb una inversió de més de 500.000 euros, que s’ha pogut dur a terme gràcies a la recaptació de l’Impost sobre Estades en Establiments Turístics (IEET), la campanya s’articula sobre tres eixos diferents: anuncis als mitjans, presència al carrer, i difusió a través d’Internet i a les xarxes socials.
 
Així, es passaran falques a les ràdios catalanes, i a la premsa escrita, tant catalana com estatal, apareixeran anuncis d’esquí de diversos indrets de Catalunya (Val d’Aran, Lleida, Cerdanya, etc) i de diverses modalitats (esquí alpí, esquí de fons, snowboard, etc).
 
La campanya de neu d’enguany també tindrà també una forta presència als carrers de Barcelona, amb anuncis a tanques i a OPIS, a estacions i trens de Ferrocarrils de la Generalitat, a autobusos, i amb una lona gegant situada en el centre de la ciutat. A Madrid, també hi haurà anuncis a diferents OPIS de centres comercials i autobusos.
 
Internet jugarà també un paper molt important en la campanya de neu d’aquest any. Així, es difondrà un audiovisual a través de la xarxa, i hi haurà anuncis en importants webs de reserves com són eDreams, Rumbo o Tripadvisor. El portal www.catalunya.com apareixerà tematitzat amb l’oferta de neu, i les xarxes socials del Catalunya Experience (Facebook i Twitter) dinamitzaran l’oferta de les estacions d’esquí catalanes entre els seus més de 440.000 seguidors.
 
A més, cada any l’ACT realitza accions específiques per promocionar l’oferta de neu catalana. Així, el passat mes de setembre, va organitzar tres jornades de comercialització a Madrid, València i Palma de Mallorca on més de 19 empreses del sector català de la neu van poder vendre els seus productes als més de 90 operadors turístics assistents. I pel mes de febrer del 2015 està previst un viatge de premsa amb set mitjans de premsa i televisió del mercat rus a qui se’ls mostrarà l’oferta de neu catalana i com aquesta es pot combinar amb altres tipus d’activitats (cultura, gastronomia, etc).
 
Les estacions d’esquí, certificades amb el segell Destinació de Turisme Familiar
 
En el marc del programa Destinació de Turisme Familiar (DTF), l’ACT està treballant per certificar amb el segell DTF les destinacions on es troben les estacions d’esquí.
 
Així, al llarg del 2015 es certificarien les destinacions de la Vall de Boí, on s’ubica l’estació de Boí-Taüll Resort, la Vall de Camprodon, on es troba l’estació d’esquí de Vallter 2000, Vall de Núria-Ribes, on s’ubica l’estació de Vall de Núria, Port Ainé-Sort, on està l’estació de Port Ainé, i La Molina-Masella on es troben les estacions de La Molina i La Masella. A aquestes cal afegir l’estació d’Espot Esquí, que ja va rebre el segell quan al 2013 es va certificar Les Valls d’Àneu com a DTF.
 
La Destinació de Turisme Familiar és un segell d’especialització que l’Agència Catalana de Turisme atorga a un municipi o conjunt de municipis que ofereixen uns determinats serveis i equipaments que estan adaptats a les necessitats de les famílies amb nens.
 
Perquè un territori esdevingui una DTF d’interior i muntanya, és necessari l’existència d’un entorn natural, amb un parc natural o una estació d’esquí, així com comptar amb un mínim d’oferta d’allotjaments, restauració i d’empreses d’activitats i natura.
En un futur, l’ACT obrirà aquesta possibilitat a la resta d’estacions d’esquí catalanes perquè es puguin certificar també amb aquest segell.
 
Nou espai al web del Servei Meteorològic de Catalunya
 
Avui també s’ha presentat el nou espai al web del Servei Meteorològic de Catalunya (www.meteo.cat), que estarà disponible a finals de novembre. Aquest web tindrà informació meteorològica d’alta muntanya, adreçada tant als esquiadors com a les pistes d’esquí, allotjaments i, en definitiva, a totes les empreses que desenvolupen la seva activitat en el sector de la neu.
 
Aquest servei ha estat possible gràcies a un conveni signat entre l’Associació Catalana d’Estacions de Muntanya (ACEM), l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), i té com a objectiu l’impuls i la promoció del producte turístic de muntanya i neu.
 
L’espai inclourà informació meteorològica molt precisa i específica per a cadascun dels punt geogràfics (estacions d’esquí, pics de muntanya, refugis, etc). Això suposa una gran millora qualitativa respecte la informació de muntanya ja existent que només es mostrava per zones. A més, la informació es presentarà en un format molt amigable i fàcilment interpretable.
 
El web inclourà dues modalitats de pronòstic:
 
  • Per una banda, l’Equip de Predicció i Vigilància del Servei Meteorològic de Catalunya elaborarà una predicció meteorològica per al dia present i els dos dies següents (72 hores) que facilitarà la predicció del temps per a períodes de 6 hores, això és, de les 00 a les 06 hores, de les 06 a les 12 hores, de les 12 a les 18... i així successivament.
 
  • Per altra banda, s’utilitzarà un model numèric de predicció del temps i d’alta precisió que permetrà conèixer la predicció meteorològica per al dia present i els dos dies següents (72 hores) cada tres hores, és a dir, es podrà saber el pronòstic de les diferents variables meteorològiques (temperatura, humitat, cota de neu...) a les 00 hores, a les 03 hores, a les 06 hores... i així successivament fins a les 72 hores.
 
Així, la combinació d’un pronòstic meteorològic generat per un equip humà i d’un altre procedent d’un model numèric de predicció del temps permetrà cobrir un ampli ventall de necessitats i facilitar una informació amb un alt nivell de fiabilitat.
 
 
El Programa Pirineus i el desenvolupament econòmic i turístic de les comarques pirinenques
 
El Pla Estratègic de Turisme 2013-2016 estableix com un dels objectius prioritaris millorar l’equilibri territorial del PIB turístic català. Per aconseguir-ho, la Direcció General de Turisme i l’Agència Catalana de Turisme treballen per potenciar el turisme de les comarques d’interior i de muntanya i aconseguir un reequilibri territorial i econòmic del turisme.
 
En aquest sentit, el desenvolupament del sector de la neu i de les 16 estacions d’esquí catalanes -10 d’alpí i 6 de nòrdic- és clau, ja que són un dels principals motors del desenvolupament de les comarques del Pirineu català. Per aquesta raó, resulta de gran importància assegurar el manteniment i la prosperitat de les seves activitats.
 
El sector de la neu crea uns 11.500 llocs de feina (2.500 directes i 9.000 indirectes), i s’estima que genera un volum de negoci de 350 milions d’euros anuals, derivats directa o indirectament de l’activitat turística. En els últims 15 anys, a més, les inversions acumulades que s’han realitzat en el sector es xifren en més de 270 milions d’euros.
 
Per altra banda, el Pirineu català va rebre al 2013 al voltant 2,1 milions de turistes (catalans, de la resta de l’Estat i estrangers) que van generar uns 6,7 milions de pernoctacions en hotels, càmpings i establiments de turisme rural.
 
Els impactes econòmics d’aquesta activitat van més enllà del turisme i, afecten altres sectors com el comerç, el transport, la producció energètica, els serveis culturals i d’oci, la producció artesanal, serveis urbans i altres serveis auxiliars.
 
Per totes aquestes raons, l’ACT va endegar al 2003 el programa Pirineus, que compta amb la col·laboració de l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA), del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya; el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida; el Patronat de Turisme Costa Brava Girona; Torisme Val d’Aran; Diputació de Barcelona; i Turisme de Barcelona.
 
Aquest programa té com objectiu fomentar el turisme a les comarques pirenaiques. Per aquesta raó, en els últims anys el programa ha centrat els seus esforços en diversificar l’oferta turística del Pirineu i presentar les estacions d’esquí com un pol d’atracció turística no només durant la temporada de neu, sinó també durant la resta de l’any, promocionant les activitats de turisme actiu que s’hi organitzen fora de la temporada d’hivern.
 
Aquest punt és molt important ja que a més d’ajudar a desestacionalitzar el turisme d’aquestes comarques, s’aconsegueix així que els llocs de treball i els beneficis que el turisme genera en als Pirineus no sigui estacional, sinó que es prolongui al llarg de tot l’any.
 
Així mateix, el programa Pirineus treballa també per internacionalitzar l’oferta turística de les comarques pirinenques i en els últims anys ha promocionat els seus productes en alguns mercats de proximitat, com Espanya, França, Alemanya, Benelux o Israel.