PATRIMONI CULTURAL

La Generalitat promociona el patrimoni romànic de l'Alt Pirineu als Estats Units

Entre gener a abril del 2019, els nord-americans han estat els turistes que més despesa han generat, no només pel que fa a despesa total, sinó també pel que fa a despesa per turista i despesa diària per turista.

Interior de Sant Climent de Taüll 2
photo_camera Interior de Sant Climent de Taüll/vallboi.cat

La Generalitat de Catalunya promociona el patrimoni romànic català als Estats Units. En aquest sentit, el director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, acompanyat del vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Gerard Sabarich, ha presentat al Museu Fine Arts de Boston el patrimoni romànic català, davant una quarantena d’agents de viatges i operadors turístics nord-americans.

Aquesta presentació s’emmarca dins els actes de celebració del centenari de la recuperació de les pintures romàniques del Pirineu català. L’Agència Catalana de Turisme vol aprofitar aquesta efemèride perquè els agents turístics dels Estats Units coneguin la destinació turística catalana a través del romànic, i la programin en el seus paquets turístics culturals.

El director de l'Agència Catalana de Turisme, David Font, durant la presentació

Durant la presentació, Font ha declarat que “promocionar el romànic català, present arreu del país, ens ajuda a donar a conèixer la destinació Catalunya en el seu conjunt, fet que s’alinea perfectament amb el nostre pla de màrqueting turístic de Catalunya. A banda, el mercat americà valora molt el component cultural en els seus viatges, per això és necessari posicionar-nos en aquest mercat. Volem ser una destinació de referència per als americans també en turisme cultural”.

Previ a aquesta presentació David Font, acompanyat de la directora de l’oficina de l’Agència Catalana de Turisme als Estats Units, Cristina Gargallo, es va reunir a Nova York amb una trentena de mitjans de comunicació dels Estats Units, per tal de donar-los a l’oferta de turisme cultural de Catalunya, com Condé Nast Traveler i Travel & Leisure, entre d’altres.

L’any 2018 Catalunya va acollir més de 1,3 milions de turistes estatunidencs (+21,9%) que van generar una despesa de 1.888 milions d’euros (+12,8%).

Aquesta acció de promoció del romànic català, que s’emmarca dins de les accions de promoció de l’Any del Turisme Cultural, s’inicià el passat 2 de maig amb un viatge de familiarització on set operadors turístics i quatre mitjans de comunicació nord-americans van visitar el llegat romànic de Catalunya: les pintures romàniques del Museu Nacional d’Art de Catalunya i del Museu Episcopal de Vic; les esglésies romàniques de la Val d’Aran –Santa Maria d’Arties, Sant Andreu de Salardú i Santa Eulàlia d’Unha-, i la Vall de Boí, reconeguda com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l’any 2000: l’església de Santa Eulàlia d’Erill la Vall, Sant Climent de Taüll o Santa Maria de Taüll. Aquest viatge va incloure també una trobada comercial amb agències receptives catalanes per tal d’arribar a acords i generar negoci amb els operadors turístics nord-americans.

Sant Climent de Taüll 2

(Interior de Sant Climent de Taüll/vallboi.cat)

Història d’una recuperació

L’any 1907 l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch encapçalà una expedició per fotografiar i analitzar els tresors ocults de les esglésies romàniques de la Val d’Aran, la Vall de Boí i la Ribagorça. D’aquesta manera, Puig i Cadafalch i el seu equip esdevingueren els pioners de la descoberta i difusió del romànic català. No obstant, aquesta difusió va tenir com a conseqüència la venda massiva de pintures a alguns museus dels Estats Units, com el Museu de Belles Arts de Boston, per part de col·leccionistes privats.

En aquest context, la Junta de Museus de la Mancomunitat de Catalunya inicià una campanya d’arrencament de les pintures murals romàniques de Pirineu català per conservar-les a Barcelona. Els primers arrencaments es van iniciar a la Vall de Boí al desembre de 1919 i van finalitzar el 1923. El viatge fins a la capital catalana es feia en mules i durava aproximadament 53 hores.

L'Agència Catalana de Turisme ha impulsat un projecte d’agermanament entre els museus catalans i nord-americans que li permeti promoure i comercialitzar el romànic català i la destinació turística catalana entre els turistes nord-americans que ens visiten per motivacions culturals.

Gràcies a aquesta campanya de protecció impulsada pel govern de la Mancomunitat, actualment el 90% del llegat romànic català s’exposa al Museu Nacional d’Art de Catalunya – MNAC, el Museu d’Art de Girona, el Museu episcopal de Vic i el Museu de Lleida. No obstant, els museus estatunidencs de Fine Arts i Isabella Steward Gardner Museum a Boston, el MET a Cloisters, el Fogg Museu of Art a Cambridge, l’Art Museum a Worcerster, el Nelson-Atkins Museum of Art a Kansas City, i el Walters Art Museum a Baltimore, també conserven algunes de les obres venudes abans de la campanya de protecció.

Aprofitant doncs l’avinentesa, l’Agència Catalana de Turisme ha impulsat un projecte d’agermanament entre els museus catalans i nord-americans que li permeti promoure i comercialitzar el romànic català i la destinació turística catalana entre els turistes nord-americans que ens visiten per motivacions culturals.

Estats Units, el primer mercat en volum de despesa

Els Estats Units ha esdevingut en els darrers anys un dels mercats emissors més importants per a Catalunya, sobretot pel que fa a volum de despesa. Així, de gener a abril del 2019, els nord-americans han estat els turistes que més despesa han generat, no només pel que fa a despesa total (516 milions d’euros), sinó també pel que fa a despesa per turista (1.691 euros), i despesa diària per turista (266 euros).

Pel que fa a l’afluència de turistes, entre gener i abril els Estats Units es situen en el cinquè lloc, amb més de 323.000 visitants, per darrera de França (més d’1 milió de turistes), Regne Unit (440.000), Itàlia (prop de 360.000), i Alemanya (més de 353.000).

L’any 2018 Catalunya va acollir més de 1,3 milions de turistes estatunidencs (+21,9%) que van generar una despesa de 1.888 milions d’euros (+12,8%).