SOM PIRINEU

L’Alt Pirineu i Aran celebra la 14a edició de les jornades InvesJove, d’Investigació i Recerca a l’Educació Secundària

Durant la cloenda, a càrrec del director de l’Institut per al Desenvolupament de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA), Pere Porta, s’ha presentat el llibre digital de l’edició de l’any passat.
Investjove 2021 2
photo_camera Maria Aran Vàzquez Casanovas, una de les tres representants de l'INS Pere Borrell de Puigcerdà /puigcerda.cat

Un any més, l’Alt Pirineu i Aran ha acollit les jornades InvesJove, d’Investigació i Recerca a l’Educació Secundària, que enguany arriba a la seva 14a edició. El projecte Invesjove s’adreça a l’alumnat de Batxillerat dels instituts del territori de l’Alt Pirineu i Aran per potenciar la investigació i la recerca, proporcionar pautes i estratègies per dissenyar-la i, posteriorment, comunicar els resultats. Hi han participat l’INS Pere Borrell de Puigcerdà, l’INS d’Aran de Vielha, l’INS Hug Roger III de Sort, l’INS la Pobla de Segur, l’INS Pont de Suert i l’INS de Tremp.

Inclou diferents accions, com xerrades-taller a cada institut sobre tècniques de comunicació oral i de redacció d’un projecte. També ofereix tres jornades per a l’alumnat de primer de Batxillerat i la comunitat educativa, estructurades en una conferència sobre l’elaboració de treballs científics i la presentació, per part de l’alumnat de segon de Batxillerat, de les propostes respectives. Finalment, es publica un llibre digital amb els texts-resum de les produccions seleccionades pels centres.

Samuel Sánchez

Les jornades han consistit amb la presentació de 16 treballs de recerca  simultàniament per l’alumnat a tres plataformes digitals.

S’ha presentat el llibre digital amb els texts-resum dels treballs de recerca presentats a la tretzena edició, la de l’any 2020

S’ha ofert la ponència “Com els nanorobots milloraran la nostra qualitat de vida”, a càrrec de Samuel Sánchez Ordóñez, llicenciat i doctor en química per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Actualment treballa a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), on desenvolupa les seves funcionscom a investigador ICREA liderant el grup de recerca Smart nano-biodevices.

Durant la cloenda, a càrrec del director de l’Institut per al Desenvolupament de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA), Pere Porta, s’ha presentat del llibre digital de l’edició de l’any passat, la 13a, que es consultar al web de l’Institut.

Aquest recull el conformen 22 treballs dels diferents centres educatius que van participar a l’InvesJove 2020, amb temàtiques molt variades, i on queden representades les diverses modalitats de Batxillerat.

inves-jove-cartell

L’elecció de continguts i àmbits geogràfics de les recerques estan molt vinculats a la realitat i les problemàtiques de l’Alt Pirineu i Aran. Són un bon indicador dels lligams personals i emocionals dels joves investigadors amb la seva terra i amb els seus desitjos que, un cop formats, puguin reincorporar-s’hi, aportant coneixement, treball i il·lusió. A més, es valora molt positivament la diversitat de registres i de llengües emprades, com l’aranès, el català, el castellà i l’anglès.

Els treballs de recerca del Batxillerat són el final d’un camí llarg i complex, que es desenvolupa en el marc de les activitats curriculars.

Els treballs de recerca del Batxillerat són el final d’un camí llarg i complex, que es desenvolupa en el marc de les activitats curriculars. El procés s’inicia amb el plantejament del tema a investigar, continua amb el treball de camp, cerca d’informació, tractament de les dades obtingudes i redacció de la memòria final. Tots els estudis seleccionats es publiquen, en versió resumida, per difondre bones pràctiques i reconèixer la importància de la feina ben feta de l’alumnat i del professorat implicat.

La celebració de les diverses edicions d’InvesJoveés possible gràcies a la col·laboració dels equips comarcals que integren els Serveis Educatius del Departament d’Educació (Alta Ribagorça-Val d’Aran, Cerdanya i Pallars), amb el suport de l’IDAPA.

Així, el projecte InvesJove es consolida i s’enforteix amb la participació dels diferents centres de secundària del territori i també per l’èxit que representa, per a l’alumnat la publicació dels seus treballs.