PREMSA DE PROXIMITAT

La Seu d'Urgell, epicentre de l'intercanvi d'experiències entre els professionals de la comunicació del Pirineu

El 1r Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat vol "posar en valor" la seva funció de dinamització territorial
Congrés Interpirinenc Mitjans Proximitat
photo_camera Pla general dels assistents al Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat que acull la Seu d'Urgell/facebook

La Seu d'Urgell s'ha convertit des d'aquest dijous a la tarda i fins al divendres al migdia en l'epicentre de l'intercanvi d'experiències entre diversos professionals de la comunicació que duen a terme la seva tasca al Pirineu. La sala Sant Domènec de la capital alturgellenca acull els més de 160 inscrits del 1r Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, organitzat per l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC) i que pretén "posar en valor" la seva contribució a la dinamització territorial, pels vincles que s'estableixen entre els seus editors i el públic. A banda de la creació de comunitats, els principals eixos de la trobada tenen a veure amb la transformació tecnològica i el model de negoci d'aquestes publicacions.

El president de l'AMIC, Ramon Grau, ha explicat que s'ha volgut focalitzar el congrés en l'àmbit del Pirineu perquè considera que aquest territori pot servir d'exemple de cara a explicar la importància que tenen els mitjans de proximitat com a "eina d'identitat i arrelament" en comunitats que "necessiten molt que hi hagin mitjans petits però forts". A més, ha afegit que la seva incidència pot contribuir a "evitar el despoblament en tots els sentits".

Grau també ha dit que la serralada és el nexe comú dels territoris que tenen presència a la trobada i que, bàsicament, són Catalunya, Aragó, Navarra, el País Basc, l'Arieja, Andorra i la Catalunya del Nord. També ha detallat que s'ha buscat la "transversalitat" en les ponències que es duen a terme entre aquest dijous a la tarda i divendres al matí. En aquest sentit, la coordinadora dels continguts del congrés, Carmina Crusafont, ha explicat que un dels objectius és el de generar "connexions" entre professionals de la comunicació que treballen en diferents zones d'aquest àmbit.

Pla general d'una part del públic assistent al Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat en el moment en què el president de l'AMIC, Ramon Grau, intervé en l'acte inaugural. Imatge del 24 d'octubre de 2019 (Horitzontal)
(Foto: Albert Lijarcio)
Per la seva banda, el vicedegà de la Facultat de Comunicació i professor de periodisme de la Universitat de Navarra, Ramón Salaverría, que ha presentat un estudi sobre l'evolució dels mitjans digitals en els darrers 25 anys, ha posat de manifest que al conjunt de Catalunya, l'Aragó, Navarra i el País Basc n'hi ha actualment 859 i que d'aquests, un 62,1% han nascut en aquest format. De fet, segons el seu informe, la proliferació d'aquest tipus de publicacions va tenir un repunt important entre els anys 2008 i 2014, en un context de crisi econòmica.

Salaverría ha explicat que al Pirineu hi ha molts mitjans digitals on només hi treballa una persona, ja siguin locals o especialitzats. També ha afegit que durant la pròxima dècada hi ha possibilitats per a que, en diversos casos, aquests es converteixin en "hegemònics". La seva investigació també conclou que a les zones on hi ha diversitat lingüística creix el nombre de mitjans digitals respecte a d'altres territoris.

El congrés, al qual hi participen més d'una seixantena de persones procedents de fora de Catalunya, ha estat un projecte desenvolupat en xarxa amb l'impuls de l'AMIC i la participació de les associacions basques (HEKIMEN i TOKIKOM), a més de professors d'universitats i la dinamització per part de Mediàtic.