ESTACIONS D'ESQUÍ

Retiren més de mig miler de tones de ferralla de les estacions de muntanya durant l'any 2020

FGC elimina catenàries, travesses o maquinària diversa en desús per restaurar el paisatge d'aquests espais naturals
Pla de detall d'uns antics canons de neu a l'estació de La Molina (Cerdanya). Imatge publicada el 17 de març de 2021 (Horitzontal).
photo_camera Uns antics canons de neu a l'estació de La Molina (Cerdanya) /FGC

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha retirat, durant l'any 2020, 529 tones de ferralla de cinc de les sis estacions de muntanya que gestiona: La Molina, Vall de Núria, Vallter 2000, Espot i Port Ainé. Aquests treballs han suposat l'eliminació d'antigues instal·lacions, així com d'altres elements obsolets i que han quedat en desús després de les tasques de reposició d'actius que duu a terme la companyia de manera constant. Així, s'han tret catenàries, travesses, restes de canons de neu renovats o maquinària diversa després de diverses obres de millora a les instal·lacions. D'aquesta manera, es contribueix a la conservació de la morfologia del terreny i a la restauració paisatgística dels espais on s'ubiquen les estacions.

A l'estació de La Molina (Cerdanya) s'han eliminat 270 tones corresponents a l'antiga estació superior del telecabina Puig d'Alp, al tren ubicat a la zona baixa de l'Alabau, a les torres de canons de producció de neu de la pista Comella-Estadi i a altres equipaments. Mentre, a Vall de Núria (Ripollès), s'han retirat 167 tones de ferralla derivades de la substitució del telecabina Coma del Clot pel telefèric i de la renovació de la catenària del tren cremallera entre les estacions de Ribes-Enllaç i Ribes-Vila, així com de la catenària de l'estació de Queralbs. També s'han tret elements de via obsolets com travesses, carrils o pals de catenària antics i una màquina trepitjaneu que es trobava fora de circulació.

En el cas de Vallter 2000 (Ripollès) s'han eliminat 38 tones d'instal·lacions de l'estació, com cintes de remuntadors i canons vells. Finalment, a Espot i Port Ainé han estat 26 i 28 tones respectivament: una màquina trepitjaneu, una moto en desús i altres elements de ferro. El procés de retirada d'equipaments obsolets i instal·lacions localitzades a les estacions de muntanya d'FGC s'emmarca i es regula a través de la política de sostenibilitat d'FGC Turisme, amb el compromís de prevenir la contaminació i minimitzar els impactes a la muntanya.

Aquesta ha estat una de les actuacions de retirada de ferralla més important duta a terme per FGC. Aquest material, no apte per a la seva reutilització, s'ha dut als gestors autoritzats per a la seva valorització, potenciant d'aquesta manera també l'economia circular segons han explicat des de la companyia a través d'un comunicat. Cal tenir en compte que aquestes estacions de muntanya són la porta d'entrada dels parcs naturals del Cadí Moixeró, de les Capçaleres del Ter i del Freser, de l'Alt Pirineu i del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.