EMERGÈNCIES

L'helicòpter nocturn del SEM ha fet 15 serveis a l'Alt Pirineu i Aran durant el darrer any

La majoria de pacients traslladats per aire de nit als hospitals catalans han patit un accident de trànsit o un infart

Un helicòpter del SEM, obert des de darrere, a l'heliport del Parc de Bombers de Lleida. Imatge del 16 de juliol de 2019. (Horitzontal)
photo_camera Un helicòpter del SEM, obert des de darrere, a l'heliport del Parc de Bombers de Lleida/Laura Cortés

L'helicòpter nocturn del SEM ha fet 15 serveis a l'Alt Pirineu i Aran en el seu primer any de funcionament, des del 15 de juliol de 2018 fins al 30 de juny de 2019. Dels 177 trasllats de nit que s'han fet a tot Catalunya des del 15 de juliol de 2018 fins al 30 de juny de 2019, 15 han estat a l'Alt Pirineu i Aran i 36 a Lleida.

La demarcació de l'Alt Pirineu i Aran és un territori on el temps de trasllat fins a un hospital de referència és més gran i on hi ha menys unitats de terra. 

El motiu d'aquests nombre important de serveis d'emergènca és que la demarcació de l'Alt Pirineu i Aran és un territori on el temps de trasllat fins a un hospital de referència és més gran i on hi ha menys unitats de terra i per tant cal intentar no deixar sense cobertura de terra el territori. "Per exemple, al Pallars només hi ha una unitat avançada i si aquesta marxa a Barcelona, deixem el territori sis hores sense cobertura", ha explicat el gerent del SEM, el doctor Antoni Encinas. La majoria dels 177 pacients que han fet ús d'aquest servei medicalitzat han patit algun traumatisme causat majoritàriament per un accident de trànsit (28%) o un infart (24%).

Un helicòpter del SEM, aterrat a l'heliport del Parc de Bombers de Lleida provinent de Tremp. Imatge del 16 de juliol de 2019. (Horitzontal)(Foto: Laura Cortés)

Un any del servei

La posada en marxa d'aquest servei neix amb l'objectiu de garantir l'equitat en l'accés al sistema sanitari públic de tota la població de Catalunya, reduir els temps de trasllat interhospitalari de les zones més allunyades dels centres terciaris i millorar la cobertura sanitària d'aquests punts en alliberar recursos medicalitzats terrestres. 

El servei d'helicòpter nocturn del SEM "és un projecte de país molt complex" que es desenvoluparà els pròxims anys amb l'objectiu que els hospitals de referència de Catalunya puguin rebre pacients de qualsevol punt del territori, ha explicat Encinas. És per això, afegeix, que aquest servei és especialment útil a l'Alt Pirineu. Actualment poden acollir vols nocturns al territori pirinenc els heliports de l'Hospital de Cerdanya i de Vielha, als quals s'hi afegirà pròximament l'Hospital Comarcal del Pallars, a Tremp. La previsió és que més endavant els helicòpters també puguin aterrar en d'altres espais habilitats pactats amb el territori com ara camps de futbol.