21.06.2021 |
Viure als Pirineus

PEATGES

El govern espanyol vol fer pagar per utilitzar l’autovia Manresa-Berga i l'A-2 a Barcelona

L'executiu espanyol treballa amb un esborrany que planteja fer pagar un cèntim per quilòmetre recorregut.
Autovia C-16 Puigreig
Autovia C-16 a l'altura de Puig-reig, al Berguedà
El govern espanyol vol fer pagar per utilitzar l’autovia Manresa-Berga i l'A-2 a Barcelona

El govern espanyol té prevista la implantació d'un sistema de pagament per ús a les autovies, que es podria començar a aplicar a partir del 2024, segons planteja el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que l'executiu de Pedro Sánchez ha remès a Brussel·les. El document assegura que abans buscarà l'acord social i polític per avançar cap al model que "d'usuari pagador" i sota el principi "qui contamina paga". El govern espanyol ressalta que l'Estat té una xarxa estatal de 26.466 quilòmetres, dels quals uns 12.000 pertanyen a carreteres d'alta capacitat, amb unes despeses de conservació "creixents" i que "no es possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris", apunta el document.

L'executiu espanyol treballa amb un esborrany que planteja fer pagar un cèntim per quilòmetre recorregut.

L'executiu calcula que, seguint l'experiència internacional, els peatges podrien tardar dos o tres anys, com a mínim, en ser implantats. És el temps que es necessita en "desenvolupar els instruments normatius i crear l'estructura", precisa. L'executiu espanyol treballa amb un esborrany que planteja fer pagar un cèntim per quilòmetre recorregut. 

Això, a efectes pràctics, segons informa RÀDIO SEU, comportaria per exemple que utilitzar l'A-2, per anar a l'Alt Pirineu i Aran passaria a tenir un cost d'uns 4 euros, pels 81 km entre Cervera i la capital catalana.

Una cosa semblant podria passar amb el tram de la C-16 entre Berga i Manresa, que de fet actualment ja compta amb un "peatge a l'ombra". En aquest cas, el cost per als 40 km del tram seria d'uns 2 euros per trajecte. Tanmateix, si s'apliqués en conjunt a tota la C-16 (140 km), incloent els trams que ara són gratuïts, el cost passaria a ser de 7 euros per viatge. Actualment els conductors de l'Alt Urgell, la Cerdanya i el Berguedà disposen de pas gratuït pel túnel del Cadí, que forma part d'aquest eix, on també hi ha els peatges de l'autopista de Terrassa, Rubí i el túnel de Vallvidrera.

Pel que fa a la C-17, que dóna accés a la Cerdanya des del Ripollès, el cost del trajecte entre Ripoll i Barcelona (110 km) passaria a ser de 5,5 euros, quan actualment aquesta via és totalment gratuïta. 

El govern espanyol considera el sistema del pagament per ús

Així mateix el pla admet que això "està generant un dèficit acumulat de manteniment de la xarxa, amb una pèrdua del seu valor, així com el conseqüent deteriorament de la qualitat del servei i conseqüències en la seguretat vial". El govern espanyol considera que el sistema del pagament per ús "permetria garantir la conservació de la xarxa viària a més de generar incentius cap a la major eficiència en el model de transport" per reduir l'emissió de gasos.

autovia-A2 La Veu de l'Anoia
(Foto: Autovia A-2 a l'Anoia /  veuanoia.cat)

A més, justifica que aquestes reformes fiscals busquen incentivar "comportaments més sostenibles i eficients", és a dir, "internalitzar els costos externs lligats a l'impacte ambiental (contaminació, soroll, ocupació de l'espai", congestió o manteniment de les infraestructures).

Aquestes i d'altres mesures, que es podrien fer extensibles a totes les carreteres de la xarxa estatal, quedarien recollides en la futura Llei de mobilitat i finançament del Transport, que té com a objectiu principal recollir les polítiques públiques en aquests àmbits i que "responguin millor a les necessitats reals dels ciutadans" i als reptes de la sostenibilitat, la digitalització i la cohesió social i territorial, segons recull el document.

Entre d'altres, ha de recollir els criteris per al finançament del transport públic i el foment de la digitalització i la innovació. L'executiu també trasllada a les autoritats europees que són iniciatives que van en línia amb la d'altres països europeus com França i amb l'Estratègia de Mobilitat Sostenible i Intel·ligent de la Comissió Europea. La previsió és que en el primer semestre d'aquest any es faci una primera lectura al Consell de Ministeris i que l'aprovació definitiva sigui a la segona meitat del 2023.

El govern també assenyala que la llei donarà resposta a les recomanacions fetes per l'Airef sobre infraestructures. En aquest sentit, detalla que es prioritzaran els projectes planificats, una millora de la coordinació amb altres administracions i una major interacció amb la societat civil, entre d'altres.

Rebuig dels transportistes professionals i la població general: aposta per una campanya de conscienciació

D'altra banda, aquest apartat del Pla de Recuperació identifica com un dels principals impediments per tirar endavant aquest projecte és el "risc de rebuig" per part dels transportistes professionals a aquestes mesures i per això aposta per seguir l'exemple francès i tractar d'arribar a acords. Tampoc espera que el peatge sigui ben rebut per la població en general i considera que "amb campanyes de conscienciació s'atenuarà aquest efecte". A més, suggereix que el pagament o per ús pugui ser "escalable i progressiu" o que hi hagi "reduccions i bonificacions a col·lectius menys afavorits o usuaris habituals".

La proposta recollida en el Pla de Recuperació arriba pocs mesos abans de la finalització de les concessions de l'AP-7 entre Tarragona i la frontera i l'AP-2 entre Saragossa i el Vendrell i coincideix amb el debat creixent de com ha ser el model de finançament de les vies d'altes prestacions. El govern espanyol ja ha deixat clar en nombroses ocasions que no prorrogaria les concessions i que les vies revertirien a l'Estat, tot i que fins fa poc no havia fet constar per escrit com ho pensava fer.

Fa unes setmanes, La Moncloa ja va plantejar la modalitat del pagament per ús en aquest pla, que encara no havia remès a la Unió Europea i és ara que ha concretat més aspectes, com per exemple, la seva previsible posada en marxa a partir del 2024.

El govern espanyol vol fer pagar per utilitzar l’autovia Manresa-Berga i l'A-2 a Barcelona
Comentarios