17.04.2021 |
Viure als Pirineus

AGRICULTURA I RAMADERIA

1.365 pagesos i pageses de l'Alt Pirineu i Aran són cridats a participar a les eleccions agràries

Els dies 25 i 26 de març se celebraran les primeres eleccions pel sistema de votació electrònica.
Pla general d'un ramader amb un ramat de cavalls pirinencs català a un prat de Tavascan, al Pallars Sobirà. Imatge de l'11 de novembre del 2020. (horitzontal)
Un ramader amb un ramat de cavalls pirinencs català a un prat de Tavascan /Marta Lluvich
1.365 pagesos i pageses de l'Alt Pirineu i Aran són cridats a participar a les eleccions agràries

Els dies 25 i 26 de març tenen lloc les Eleccions Agràries. La pagesia està cridada a participar en les primeres eleccions pel sistema de votació electrònica.

El Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat organitza les eleccions del sector agrícola i ramader incorporant les darreres tecnologies d'identificació personal i seguretat digital del procés, cosa que permetrà substituir les tradicionals votacions amb urnes i paperetes pel vot electrònic per a tothom.

Qui pot votar: El cens el formen 20.609 electors i electores, majoritàriament persones físiques que han fet la declaració agrària i també persones jurídiques. Cens electoral

Què es vota: Els electors escullen els 10 membres de la Taula Agrària, l'òrgan de diàleg permanent entre el sector de la ramaderia i l'agricultura i el Govern.

Com participar:

  • Vot electrònic remot: El dia 25 de març els electors i electores poden votar remotament. En el cas dels professionals autònoms, es poden identificar amb l'IdCat Certificat, el DNI electrònic o altres certificats reconeguts. També es pot votar amb el sistema de reconeixement biomètric. En aquest cas, cal sol·licitar-ho entre l'1 i el 22 de març.
    Les empreses han de votar de manera remota el dia 25 de març i s'hauran d'identificar mtijançant un certificat electrònic qualificat.
  • Vot electrònic presencial: Els professionals autònoms podran votar de manera presencial el 25 i 26 de març amb el DNI des de qualsevol dels punts d'assistència al vot electrònic repartits per tot Catalunya.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

(Foto: Pepita Bullich a l’explotació de Cal Diligent, a la Seu d’Urgell/agroactivitat)

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació oferirà aquest divendres 26 de març senyal en streaming del tancament de l’urna electrònica i de la proclamació dels resultats de les Eleccions Agràries 2021. També s’oferirà en streaming l’obertura de l’urna electrònica el dijous 25. Es tracta de les primeres eleccions amb el vot 100% electrònic.

La votació s’iniciarà el dia 25 a les 9 hores i continuarà ininterrompudament fins a les 24 hores per mitjans electrònics de manera remota. Alhora, el Departament ha habilitat 209 punts d’assistència al vot electrònic, distribuïts arreu del país, que estaran oberts de les 9 a les 18 hores. El 26 de març, només es podrà votar per mitjans electrònics presencialment en 69 punts d’assistència, de 9 a 18 hores.

El Departament d’Agricultura disposarà un desplegament de seguiment i informació de la jornada electoral de dijous i divendres de 440 persones entre treballadors del Departament i personal dels diferents ajuntaments catalans. L’Oficina de Comunicació donarà permanentment tota la informació electoral, amb avançaments de participació i l’escrutini.

El procés electoral, hora a hora

Amb l’objectiu de facilitar la cobertura informativa als mitjans de comunicació, us detallem a continuació com es desenvoluparà el procés electoral.

Dimecres 24, 16.30 hores: creació de l’urna electrònica per part de la Junta Electoral a la Sala d’Actes del Departament d’Agricultura.

Els mitjans de comunicació que vulguin asistir-hi s’hauran d’acreditar prèviament. El director de Serveis del Departament, Joan Rabasseda, atendrà els mitjans de comunicació.

Dijous 25, 9 hores: la consellera Teresa Jordà premerà el botó de l’obertura de l’urna electrònica i de l’inici del procés electoral a la Sala d’Actes del Departament d’Agricultura. Obertura dels 209 punts d’assistència al vot electrònic.

Vegeu-ne el llistat aquí: http://agricultura.gencat.cat/web/.content/01-departament/eleccions-agraries/enllacos-documents/fitxers-binaris/punts-acompanyament-eleccions-2021.xlsx

Albert Baqueró(Foto: Albert Baqueró al prat de Redonella a Olp/Feliu Sirvent)

La consellera atendrà els mitjans de comunicació un cop iniciat el procés. Emissió en streaming pel canal de YouTube del Departament a partir de les 8.50 h. Roda de premsa en format híbrid. Els mitjans de comunicació es poden acreditar per asistir-hi presencialment o ho poden seguir per la plataforma Zoom.

Join Zoom Meeting

https://zoom.us/j/96507997442?pwd=c0hVVTc4M0RnUThDcm16b2dEdXArZz09

Meeting ID: 965 0799 7442

Passcode: 921481

Dijous 25, 18 hores: tancament dels 209 punts d’assistència al vot electrònic.

Dijous 25, 23.59 hores: tancament de l’urna electrònica.

Divendres 26, 9 hores: el secretari general del Departament d’Agricultura, David Mascort, premerà el botó d’obertura dels 69 punts d’assistència al vot electrònic.

Divendres 26, 18 hores: la consellera Teresa Jordà premerà el botó de tancament  de l’urna electrònica i d’inici de l’escrutini.

Emissió en streaming pel canal de YouTube del Departament a partir de les 17.50 h. Els mitjans de comunicació es poden acreditar per asistir-hi presencialment o ho poden seguir per la plataforma Zoom.

Join Zoom Meeting

https://zoom.us/j/91714414613?pwd=RDIza2ZPaUVMbnB5Y1BoYmJDVXZ6QT09

Meeting ID: 917 1441 4613

Passcode: 487005

Gerard Garreta

(Foto: Gerard Garreta a la seva granja de Saga. Foto: Feliu Sirvent)

Divendres 26, a partir de les 18.30 hores: la consellera Teresa Jordà anunciarà els resultats de les Eleccions Agràries 2021.

Emissió en streaming pel canal de YouTube del Departament. Roda de premsa en format híbrid. Els mitjans de comunicació es poden acreditar per assistir-hi presencialment o ho poden seguir per la plataforma Zoom.

En acabat, els representants de les candidatures atendran els mitjans de comunicació.

Els resultats i les dades de participació per comarques i vegueries es podran trobar en aquesta pàgina: http://gencat.cat/agricultura/resultats-eleccions-agraries.

Avançaments de participació

Hi haurà avançaments de participació a les 12 h, 16 h i 18 h del dijous 25 i a les 9 h, 12 h i 16 h del divendres 26 a través de la pàgina http://gencat.cat/agricultura/resultats-eleccions-agraries i del compte de Twiter @agriculturacat.

Dades clau del procés d’Eleccions Agràries 2021

Qui pot votar

Les persones físiques o jurídiques que exerceixen per compte propi activitats econòmiques agrícoles, ramaderes o forestals (en el territori de Catalunya).

Per què es vota

Per determinar la representativitat de les diferents organitzacions professionals agràries als òrgans col·legiats de l’Administració, com ara la Taula Agrària, les Taules Sectorials (de la Fruita, de la Flor i Planta Ornamental, de l’Oli, etc.), el Consell Català de l’Alimentació, el Consell de Caça de Catalunya, les Juntes Consultives de les Reserves Nacionals de Caça, etc. (més de 30 òrgans col·legiats del DARP, i, també, òrgans col·legiats d’altres departaments, com ara el CTESC - Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya o l’ACA - Consell per a l’Ús Sostenible de l’Aigua).

La representativitat s’establirà a partir del percentatge de vots obtinguts per cada candidatura. El percentatge necessari per adquirir la condició d’organització professional representativa és del 15% dels vots vàlids emesos en les eleccions. La llei marca en cinc anys el termini entre convocatòries.

Candidatures

A la sessió de la Junta Electoral celebrada el dia 9 de febrer de 2021, es va adoptar per unanimitat l’acord de proclamar les candidatures següents:

  • Unió de Pagesos de Catalunya (UP)
  • Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC)
  • Asociación Agraria de Jóvenes Agricultores (ASAJA)
  • Unión de Pequeños Agricultores y Ganaderos (UPA)

Quin és el cens

El cens definitiu, publicat el 22.2.2021, és de 20.609 persones electores en total, 18.022 persones físiques i 2.587 persones jurídiques.

Distribució de persones electores per vegueries

Eleccions agràries 1

En el cens, figuren persones electores a 895 municipis dels 947 de Catalunya (el 94,5%).

El municipi amb més persones electores és Lleida, amb 517, seguit d’Alcarràs, amb 428, tots dos al Segrià. El tercer municipi amb un cens més alt és Batea, a la Terra Alta, amb 243 persones electores. Hi ha 22 municipis amb més de 100 persones electores.

Hi ha 47 municipis amb 1 sola persona electora, 44 municipis amb 2 persones electores, i 52 municipis sense cap persona electora (el 5,5%).

Èric Iglesias

(Foto: Èric Iglesias a la seva granja de Durro/Feliu Sirvent)

Punts d’assistència al vot electrònic per a les persones físiques

S’han establert segons el nombre de persones electores de cada comarca i del temps necessari per al desplaçament entre el municipi de la persona electora per carretera i la seu del punt d’assistència al vot electrònic (desplaçament de 20 minuts màxim).

Els punts d’assistència al vot electrònic estan ubicats a seus del DARP (oficines comarcals, escoles agràries...), punts TIC de la Direcció General de Societat Digital i seus d’ajuntaments.

Hi ha un total de 209 punts d’assistència al vot electrònic per al dia 25 de març i 69 punts per a l’endemà, d’acord amb la distribució per vegueries següent:

Eleccions agràries 2

A tots els punts d’assistència al vot electrònic hi haurà, com a mínim, una persona representant del DARP, qui, després d’identificar les persones electores amb el DNI o un altre document d’identificació vàlid, informarà sobre el procés de vot electrònic, els lliurarà el codi d’accés a la plataforma de votació electrònica i els prepararà la tauleta electrònica per a la votació.

La persona representant del DARP en els punts d’assistència, a més d’informar les persones electores sobre la manera d’exercir el vot, també té assignades les tasques de supervisar el desenvolupament ordenat de les votacions, resoldre qualsevol incident que s’hi produeixi, estendre acta del desenvolupament de la sessió i traslladar-la a la Junta Electoral i vetllar pel compliment de les mesures COVID-19, i qualsevol altra funció que li sigui encomanada per la Junta Electoral.

Mesures contra la COVID-19 en els punts d’assistència al vot electrònic

Definides en el document “Protocol COVID-19 específic per a l’adequació dels punts d’assistència al vot electrònic a les Eleccions Agràries de març de 2021”.

Modalitats de vot electrònic

Les persones físiques poden emetre el vot per mitjans electrònics en dues modalitats:

  • de manera presencial en els punts d’assistència al vot electrònic
  • de manera remota des de qualsevol altre lloc.

Les persones jurídiques han d’exercir el vot electrònic en la modalitat remota amb el certificat electrònic qualificat del seu/de la seva representant (es poden consultar els certificats electrònics qualificats a la pàgina web https://sedeaplicaciones.minetur.gob.es/Prestadores).

L’urna electrònica és única per a les dues modalitats de votació per mitjans electrònics. En ambdues modalitats de votació, les persones electores, un cop accedeixin a la plataforma de votació, hauran de seleccionar la candidatura a la qual volen votar. Les persones electores també tindran l’opció de seleccionar el vot en blanc.

La identificació de les persones físiques per a l’exercici del vot per mitjans electrònics en la modalitat presencial en els punts d’assistència al vot electrònic, la durà a terme la persona representant del DARP en presentar el DNI, NIE, permís de conduir o passaport corresponent (documents originals).

Els sistemes d’identificació de les persones físiques per a l’exercici del vot per mitjans electrònics de manera remota són els següents:

  • Els sistemes d’identificació basats en certificats electrònics qualificats expedits per prestadors inclosos a la llista de confiança de prestadors qualificats de serveis electrònics, com per exemple l’IdCAT Certificat (es poden consultar els certificats electrònics qualificats a la pàgina web https://sedeaplicaciones.minetur.gob.es/Prestadores).
  • El sistema d’identificació mitjançant clau d’un sol ús que es pot obtenir si prèviament (entre l’1 i el 22 de març) es va dur a terme la sol·licitud corresponent a través del sistema d’identificació remota per vídeo. En aquesta identificació remota per vídeo, una eina informàtica segura analitza la validesa del DNI o NIE de la persona electora, compara la selfie de la persona electora amb la foto del document d’identitat, realitza una prova de vida mitjançant un vídeo, i envia els resultats a un/a empleat/ada públic/a habilitat/ada per validar la identitat de la persona electora.

Plataforma de votació electrònica

La plataforma de votació electrónica, adjudicada a MINSAIT-INDRA, comprèn tot el cicle electoral (autenticació del votant, secret del vot, unicitat del vot, integritat, seguretat, accessibilitat, auditabilitat, etc.) i està preparada per protegir-se de les ciberamenaces.

Durant l’any 2020, aquesta plataforma de votació electrònica ha estat utilitzada en 13 processos electorals (eleccions a la Junta de Govern del Col·legi d’Advocats de València, a la Junta de la Carrera Diplomática para el Ministerio de Asuntos Exteriores, a la Universitat de Còrdova, etc.), i l’any 2021 s’utilitzarà, entre d’altres, a les Eleccions Federals de Mèxic.

Auditoria del procés electoral

El servei d’auditoria del procés electoral ha estat adjudicat a AGTIC Consulting, empresa especialitzada que va dur a terme l’auditoria de seguretat del sistema de vot electrònic en les eleccions a les Cambres de Comerç de Catalunya, i que ha realitzat projectes d’auditoria i consultoria de seguretat de la informació i ús de la identitat electrònica per a més de 20 institucions públiques, entre les quals les universitats catalanes.

Ciberseguretat

L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya s’encarrega de la seguretat en la infraestructura i les comunicacions emprades en el procés electoral.

Assessorament

En aquest repte d’organitzar les primeres eleccions amb votació electrònica, que inclou l’innovador sistema de clau d’un sol ús per a la identificació de la persona electora, el DARP ha comptat amb l’assessorament del director d’Innovació i Dades del CTTI, Lluís Anaya, del director general de Participació Ciutadana, Ismael Peña-López, del director general d’Atenció Ciutadana, Jordi Graells, i de l’especialista en processos electorals i membre de l’Observatorio del Voto Electrónico, Josep Maria Reniu, que és també professor titular de la Universitat de Ciència Política i de l’Administració (UB).

La implementació del vot electrònic amb cens universal permet garantir l’efectivitat del dret de vot, facilitar la participació, millorar el procés de gestió i la comptabilització dels vots, millorar l’eficiència del procediment electoral, beneficiar el medi ambient atenent l’evident reducció del consum de paper i els desplaçaments (les persones electores poden votar remotament des de qualsevol lloc) i minimitzar riscos en el context de pandèmia.

Dades de les Eleccions Agràries 2016

Els comicis es van celebrar el 28 de febrer de 2016, es van constituir 565 meses electorals en 555 municipis, i l’horari de votació va ser d’11 h a 18 h.

En les Eleccions Agràries de 2016, la participació va ser del 53,9% sobre un cens de 26.001 persones electores. S’hi van presentar tres candidatures; UP va obtenir el 56,8% dels vots, JARC el 27,5% i ASAJA el 12,8%. Hi va haver el 2,9% de vots en blanc.

1.365 pagesos i pageses de l'Alt Pirineu i Aran són cridats a participar a les eleccions agràries
Comentarios