XARXA DE CARRETERES LOCALS

El Pallars Jussà aprova traspassar la titularitat de les carreteres locals a institucions supracomarcals

Els 14 municipis assumeixen el manteniment de 410 km de carreteres d'accés als nuclis de població, 65 km d'accés a masies habitades i més de 2.000 km de camins agraris i pistes forestals

Carretera d'Espui:Natura Local 2
photo_camera Carretera que porta a Espui/Natura Local

El Ple del Consell Comarcal del Pallars Jussà va aprovar ahir dimecres una moció conjunta de tots els grups polítics (PDeCAT, ERC i Candidatura de Progrés) per sol·licitar que organismes supracomarcals es facin càrrec de la titularitat de les carreteres d'accés a nuclis habitats que actualment pertanyen als mateixos municipis. Els 14 municipis del Pallars Jussà assumeixen actualment el manteniment de 410 km de carreteres d'accés als nuclis de població, als que cal sumar-hi 65 km d'accés a masies habitades i més de 2.000 km de camins agraris i pistes forestals. L'objectiu d'aquesta petició se centra en què aquests òrgans supracomarcals puguin destinar els recursos econòmics, tècnics i humans necessaris per a facilitar la viabilitat i la seguretat de les carreteres de la comarca.

La moció també posa de manifest el fet que l'Alt Pirineu i Aran el formen sis comarques que sumen gairebé el 20% de la superfície total de Catalunya amb una població dispersa en quasi 600 nuclis.

A més de la complexitat orogràfica d'aquestes comarques sumada a l'àmplia extensió de territori, s'hi afegeix que les administracions d'abast comarcal tenen escassos recursos per a gestionar amb eficiència aquestes vies que en conseqüència, s'estan deteriorant afectant la seguretat de la població.

La manca de recursos que en els darrers anys s'han destinat a la millora d'aquestes infraestructures han comportat el deteriorament sostingut de la xarxa viària municipal que els ajuntaments consideren ''insostenible''.

En aquest sentit, el President del Consell Comarcal Constantí Aranda, va voler posar de manifest que ''els ens locals de la nostra comarca són titulars del doble de quilòmetres en carreteres, que els que són competència d'altres administracions'', i va afegit que aquest fet ''constata que els municipis pirinencs avui dia es veuen obligats a assumir la gestió i els costos de manteniments d'unes infraestructures insuficients i deficitàries''.

El Ple del Consell Comarcal del Pallars Sobirà té previst, aquest divendres, aprovar una moció en la mateixa línia. El redactat de la moció s'acordarà aquest dijous durant el Consell d'Alcaldes.