PATRIMONI

‘Mur al descobert’ dona veu als protagonistes de l’arrencament que va salvar el romànic català

L’exposició, emplaçada a la Col·legiata de Santa Maria de Mur (Pallars Jussà), obrirà les portes el dissabte 3 de juliol en una jornada de portes obertes 
IMG-20210629-WA0001
photo_camera Exposició a la Col·legiata de Santa Maria de Mur / Mireia Tena

El 3 dissabte de juliol, en una jornada de portes obertes de 17:30 a 20:30h, s’obren les portes de l’exposició ‘Mur al descobert. L’arrencament i venda de les pintures que van salvar el romànic català’, emplaçada a la Canònica de Santa Maria de Mur (Pallars Jussà). La mostra forma part del programa d’activitats amb motiu del centenari de l’arrencament de les pintures de la Canònica de Santa Maria de Mur (1919-2019), interromput a causa de la pandèmia de la Covid-19. ‘Mur, 1919-2019’ commemora el centenari d’uns fets que van suposar un punt d’inflexió en la preservació i la protecció de l’art a Catalunya i que son els que narra l’exposició a través de la mirada dels principals protagonistes d’aquesta història.

unnamed (22)
 
L’arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner, el president de la Mancomunitat Enric Prat de la Riba o el col·leccionista Lluís Plandiura son alguns dels personatges als quals es dona veu. “Arrencar-les per 7.500 ptes, comprar-les per 100.000 ptes i subhastar-les per 92.100 dòlars, sincerament, va ser un bon negoci!”, diu Plandiura. “Van ser molts diners, però segurament són les millors pintures romàniques que hi ha a cap museu nord-americà”, sosté George Shakelford, conservador del Museum of Fine Arts de Boston, on les pintures romanen des de l’any 1921.

A través de les mirades de Lluís Domènech i Montaner, Enric Prat de la Riba o Lluís Plandiura, la mostra narra uns fets que van ser crucials per a la protecció de l’art

Les pintures romàniques de l’absis de la Canònica de Santa Maria de Mur, del segle XII, van ser arrancades i venudes per no tornar mai més, però aquests fets van servir d’alerta a la Mancomunitat. Enric Prat de la Riba va posar en marxa la Campanya de Salvament del Romànic Català, en el marc de la qual els frescos de les esglésies del Pirineu van ser arrencats i dipositats a l’actual Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). És precisament gràcies a aquesta campanya que el MNAC compta amb una de les millors col·leccions de pintura mural romànica del món.

IMG-20210629-WA0002 (1)
 
“Mur és la penyora que vam haver de pagar per poder salvar la pintura mural romànica del país”, conclou Noemí Mur, Gestora de Patrimoni Cultural i responsable de Peperepep Cultural, l’empresa encarregada de realitzar els guiatges de l’exposició. La mostra es podrà visitar, conjuntament amb la canònica i el castell, de dijous a diumenge durant el mes de juliol i de dimarts a diumenge a l’agost (vegeu horaris a la pàgina web de www.pallarsjussa.net).
 
Els altres tres protagonistes de la mostra son Antoni Mir Casases, el primer a donar a conèixer les pintures; el mossèn Farràs, qui explica que es va vendre el mural per reparar el sostre de la canònica; i Franco Steffanoni, un dels tècnics italians que dominava la tècnica de l’strappo, utilitzada en l’arrencament. 
 
El guió de l’exposició és obra de l’historiador pallarès Sisco Farràs i l’execució és de Xavier Gasol, de Simbòlic Comunicació. La mostra ha estat impulsada per l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (Idapa), el Consell Comarcal del Pallars Jussà, l’Ajuntament de Castell de Mur i l’Ajuntament de Canet de Mar. La de la Canònica de Santa Maria de Mur és la primera parada d’aquesta exposició de caràcter itinerant.