El Geoparc Mundial Unesco Orígens ha signat divuit convenis amb entitats després d'haver dut a terme un procés de selecció d'entitats col·laboradores i 'productes Geoparc'. Aquestes entitats són d'àmbits diversos, entre els quals destaquen empreses de guiatges, de la indústria agroalimentària i productes artesans que seran promocionats sota la marca Geoparc. L'objectiu d'aquests convenis de col·laboració és ajudar al desenvolupament sostenible local tot vinculant el patrimoni geològic als productes privats com a eina innovadora. La millora de l'estratègia de col·laboració amb entitats privades és una de les recomanacions de la Unesco.
Els convenis han d'ajudar a donar valor afegit als productes seleccionats. Alguns dels compromisos establerts en els convenis són l'assessorament que el Geoparc farà a les entitats perquè puguin integrar un discurs del Geoparc, tot incorporant una explicació geològica als productes seleccionats, així com la utilització del logo del Geoparc.
L'assessorament serà personalitzat i depèn de l'activitat que realitza cada empresa. En el cas de les empreses de guiatge ja s'ha començat a fer formació amb tècniques de guiatge. De la mateixa manera, es fomentarà una promoció creuada entre l'entitat i el Geoparc. Aquests convenis tenen una validesa de dos anys prorrogable i seran revisats anualment per tal de realitzar un seguiment de les accions realitzades.
Aquesta iniciativa va començar al març amb l'inici d'un procés de selecció de productes susceptibles a ser Geoparc on es van rebre un total de 45 peticions. Des d'aleshores i fins al setembre es van realitzar entrevistes amb la primera selecció d'entitats per poder definir els productes Geoparc i elaborar els convenis que s'han signat aquest dimarts.