Autoestima, constància i coneixement: receptes per transformar el Pallars Jussà

L’historiador Xavier Tarraubella aposta per posar en valor els elements relacionats amb els equipaments hidroelèctrics.

Jornada La Gran Aventura 3
photo_camera El Pallars té un gran potencial econòmic i turístic.

La comarca del Pallars Jussà té un gran potencial econòmic i turístic, però “a l’igual que quan un posa en marxa una explotació vinícola, per reeixir en la promoció d’un territori cal tenir un bon coneixement sobre el tema, tenir fe en el que es fa i treballar amb mètode, disposar d’un bon paisatge i comptar amb la complicitat de la gent del país”. Segons Raul Bobet, director i copropietari del celler Castell d’Encús (Talarn), les claus per tenir èxit en un nou celler són també aplicables a la promoció d’un territori com el Pallars Jussà.

Bobet fou un dels dos ponents de la la trobada d’empresaris i emprenedors “La Gran Aventura”, una iniciativa de la Societat de Foment del Pallars Jussà (Jussactiu) celebrada el passat dissabte a l’Epicentre de Tremp.

Bobet va defensar factor bàsics per a l’avenç econòmic i turístic com l’autoestima (“encara no som conscients de les possibilitats d’aquesta comarca”) i la complicitat de la gent del territori, la competitivitat i l’emprenedoria, i l’aplicació de noves tecnologies com l’ús de drones, molt efectiu per a la lluita de plagues agrícoles. Igualment, es va referir a la importància de la polivalència i el treball en equip, tot i que va reconèixer que ara mateix la comarca té el hàndicap de la manca d’una massa crítica de gent. Segons l’empresari, “necessitem plans estratègics, inversions, promoció exterior i estudiar casos d’èxit aplicables a la nostra comarca”, i alhora “que les Administracions donin suport i canalitzin totes les iniciatives empresarials”.

El reputat enòleg va explicar que iniciatives com el nous cellers que van sorgint al Pallars Jussà aporten un valor afegit i tenen un efecte promocional turístic sobre tot el territori, ja que potencien el paisatge i l’oferta de productes. “Cal cuidar els paisatges i els pobles, perquè avui dia els visitants busquen estètica, cal vendre paisatge”.

De la seva banda, Xavier Tarraubella, director de l'Arxiu de la Ciutat de Barcelona i president de l'associació Pirineus.watt, després de repassar la gran revolució que per al Pallars va suposar la construcció de les centrals hidroelèctriques, va explicar que totes les infraestructures que es van crear fa un segle poden esdevenir un atractiu turístic important.

A banda dels equipaments que actualment ja constitueixen punts d’atracció turística (el Museu Hidroelètric de Cabdella o el telefèric de l’Estany Gento), Tarraubella va defensar projectes com el centre d’Interpretació sobre aquesta temàtica a Talarn o la Ruta Pearson, un itinerari que des del Congost de Terradets a l’extrem nord de la Vall Fosca oferiria al visitants múltiples propostes lúdiques i culturals al voltant de les infraestructures hidroelèctriques. 

El coordinador de la sessió, Antonio Asensio, exdirector d'Executive Education a l’IESE i membre del Consell Assessor de Jussactiu, va recordar també el valor de tenir unes bones comunicacions (incidint en la necessitat de disposar d’un bon servei de ferrocarril amb uns horaris coherents) i va advocar per una actitud dinàmica per part dels agents econòmics del territori: “cal sortir i anar a vendre la nostra oferta fora”.

La sessió, organitzada per Jussactiu a fi d’analitzar les potencialitats del Pallars Jussà i plantejar el repte que suposa convertir aquestes potencialitats en oportunitats de progrés social i econòmic, va comptar amb la presència d’uns setanta empresaris i emprenedors.