DIARI ESCOLAR

L’escola Valldeflors investiga els fòssils marins de Tremp

L’alumnat de 5è de l’escola Valldeflors de Tremp participa, juntament amb d’altres escoles i instituts de les comarques del Prepirineu i Pirineu, a “Investiga.edu”, un programa educatiu promogut per l’Associació Recerca i Difusió del Patrimoni Històric que compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología–Ministerio de Ciencia e Innovación i el Geoparc Mundial de la UNESCO Orígens. “Investiga.edu” neix amb l’objectiu d’apropar la ciència al públic escolar a partir de la investigació sobre el seu entorn en els àmbits de la geologia, l’arqueologia, la paleontologia i el medi ambient.
Tremp (17)
photo_camera Una imatge del treball escolar.

En el cas de l’Escola Valldeflors, els i les alumnes investigaran concretament els fòssils marins de la Conca de Tremp i intentaran esbrinar quina informació ens aporten sobre la vida en aquest indret fa milions d’anys, així com la formació del patrimoni geològic que ens envolta.

En el marc d’aquest projecte, l’alumnat de l’escola Valldeflors ha fet diverses sortides de descoberta de l’entorn que compten amb el suport i assessorament d’en Xavier Mir, geòleg i coordinador científic del Geoparc Mundial de la UNESCO Orígens. Visitant diversos punts d’interès geològic de la Conca de Tremp, els nens i nenes poden descobrir i observar els diferents fòssils marins que avui en dia s’hi conserven, punt de partida del seu projecte d’investigació.

En el cas de l’Escola Valldeflors, els i les alumnes investigaran concretament els fòssils marins de la Conca de Tremp i intentaran esbrinar quina informació ens aporten sobre la vida en aquest indret fa milions d’anys, així com la formació del patrimoni geològic que ens envolta

El programa “Investiga.edu” és una experiència pilot que pretén iniciar un model estable d’educació científica en el territori que es fonamenti en la investigació que es du a terme a les comarques del Pirineu i Prepirineu. Aquest projecte proposa un apropament a la ciència des del territori proper, potenciant un treball interdisciplinari i globalitzat que afavoreixi l’aprenentatge competencial de l’alumnat. Es concep com la fase inicial per a la implantació d’un model de col·laboració entre investigació en àrees de muntanya i centres educatius, i pretén aplicar estratègies i mecanismes per a fer-lo extensible, gradualment, a la totalitat de l’alumnat de la zona. L’experiència pilot s’ha iniciat amb 10 grups/classe d’educació primària i secundària de cinc comarques del Pirineu i Prepirineu (La Noguera, Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alta Ribagorça i Alt Urgell) al llarg del curs acadèmic 2020-2021.