Museu Carmen Thyssen Andorra

La representació de la dona en el món de l'art, eix central de la tercera exposició del Museu Carmen Thyssen Andorra

El visitant pot endinsar-se en el procés de restauració de quatre de les obres exposades a través de pantalles digitals

Guillem Cervera Exposició
photo_camera El director artístic del Museu Carmen Thyssen Andorra i comissari de l'exposició, Guillermo Cervera, amb la ministra andorrana de Cultura, Olga Gelabert/Albert Lijarcio

El Museu Carmen Thyssen Andorra acull des d'aquest dimecres i fins al 10 de setembre de 2019 l'exposició "Femina Feminae. Les Muses i la Col·leccionista. De Piazzetta a Delaunay" en la qual, a través d'una selecció de 28 obres de diversos artistes, es poden contemplar diferents maneres de representar la figura femenina, des del segle XVIII i fins a l'actualitat. Les persones que visitin la mostra, que és la tercera que es duu a terme a l'equipament, podran experimentar, per primer cop, amb el procés de restauració d'algunes de les peces. D'aquesta manera, a les pantalles digitals que hi ha instal·lades a la pinacoteca es poden veure quatre de les pintures exposades amb llum ultraviolada, imatge rasant o el reforç del bastidor, entre d'altres tècniques de conservació d'obres d'art.

A banda de la dona com a tema central de les obres dels diversos artistes que conformen la mostra, l'exposició també pretén destacar el paper de Carmen Thyssen, que en les darreres dècades ha reunit una de les col·leccions privades més importants del món, la qual compta amb més de 1.300 peces. "Femina Feminae" recorre prop de tres segles d'història a través de la figura femenina, representada des de diferents perspectives, tècniques i estils artístics, però amb l'objectiu d'expressar l'atractiu, la senzillesa, la distinció, la nuesa i la sensualitat de la dona.

El director artístic del Museu Carmen Thyssen Andorra i comissari de l'exposició, Guillermo Cervera, ha explicat que la mostra vol fer servir "la musa com un reflex de la dona i de la col·leccionista" i que es tracta d'una proposta "més madura" que les dues primeres que ha acollit l'equipament. A més, ha dit que la voluntat ha estat la d'exhibir "la part més romàntica" de la figura femenina, tenint en compte que les 28 peces que la conformen han estat creades en moments històrics diferents, entre el segle XVIII i l'actualitat. En aquest sentit, Cervera ha afirmat que els artistes han sabut reflectir la part més amable, tot i que, en alguns casos, ha recordat, "ells es trobaven en les pitjors situacions".

Pla mig del director artístic del Museu Carmen Thyssen Andorra, Guillermo Cervera, parlant d'una de les obres de la nova exposició de la qual també es pot veure el seu procés de restauració, el 9 d'octubre de 2018 (Horitzontal).

Foto: Albert Lijarcio

Una de les novetats de l'exposició està en la proposta d'immersió en el procés de restauració d'obres d'art, ja que, per primera vegada i a través de les pantalles digitals de la pinacoteca, es poden veure imatges amb llum ultraviolada de quatre de les pintures que formen part de la mostra, a més d'altres de les tècniques que s'utilitzen per a la seva conservació. El director artístic del museu ha explicat que han decidit, de forma pionera i aprofitant la tecnologia, difondre aquest tipus d'informació amb l'objectiu de valorar la importància que té aquesta tasca.

La mostra, que es pot veure a partir d'aquest dimecres i fins al 10 de setembre de 2019, permet conèixer els costums i els diferents trets de la figura femenina, des de la infància i fins a l'edat adulta. Cervera també ha volgut ressaltar la importància de les models que van inspirar les obres dels pintors que es poden admirar a l'equipament, alguns dels quals són catalans com ara Joaquim Sunyer i de Miró, Francesc Miralles o Josep Clarà. 

Una de les peces més curioses de l'exposició és la de Winslow Homer pel fet que l'artista va decidir retallar el seu quadre, que ara s'exhibeix al costat d'una reproducció que mostra com era l'altra part. A més, l'obrà viatjarà l'any que ve fins als Estats Units. Algunes de les figures femenines que es poden veure a l'exposició han estat pintades en entorns naturals i d'altres en urbans, per captar la faceta més moderna de la dona. El conjunt de les 28 peces de la mostra, que per primer cop compta amb dos escultures, forma part de la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza.