PROCÉS PARTICIPATIU

Veïns i veïnes de la Cerdanya decideixen quin turisme volen a través d’un procés participatiu

El passat 15 de maig, al Centre Cívic de Bellver de Cerdanya, més de 30 persones van participar, reflexionar i debatre les línies que hauran de definir el nou pla d'Acció sectorial en l'àmbit del turisme de la Cerdanya 2019-2024.

Model turisme Cerdanya 1
photo_camera Un grup de treball amb veïns de la Cerdanya per definir el model turístic/Foto Marc Planagumà

"El sector turístic serà una part important impulsora d'un desenvolupament sostenible que custodiarà el patrimoni cultural, natural i humà, reforçant la identitat del territori i el poble cerdà". Aquest és el propòsit treballat a la segona trobada del procés participatiu #QuinTrinxatVols? El passat 15 de maig, al Centre Cívic de Bellver de Cerdanya, més de 30 persones que van participar, reflexionar, debatre i crear les línies que hauran de definir el nou pla d'Acció sectorial en l'àmbit del turisme de la Cerdanya 2019-2024.

Si vols ser part del procés participatiu per decidir quin model turístic volem a la Cerdanya, assisteix i participa a la tercera i última trobada del proper 12 de juny a les 19h a Alp o fes arribar la teva veu a www.cerdanya.org/quintrinxatvols/

Model turisme Cerdanya 2

Procés participatiu

El Consell Comarcal de la Cerdanya i el Patronat Comarcal de Turisme de la Cerdanya han iniciat un procés participatiu a la Cerdanya per definir el nou Pla d’acció sectorial en l’àmbit del turisme 2019-2024. El procés el dissenya, facilita i implementa la cooperativa sense ànim de lucre Resilience Earth, especialitzada en crear i acompanyar institucions i organtizacions en processos de canvi i processos participatius que encaminen cap a municipis resilients. Com es viu i com es vol viure el turisme a la Cerdanya

Com es viu i com es vol viure el turisme a la Cerdanya

Durant els últims mesos s'han recollit opinions i experiències a través d’entrevistes a diverses persones del sector privat, de l’àmbit públic i de la societat civil cerdana. Aquestes enquestes han permès fer una diagnosi que ens apropa a la realitat actual de la comarca i ens encamina cap a objectius compartits de cerdans i cerdanes: Es destil·la una gran estima cap al patrimoni natural, cultural i la saviesa local. Es coincideix substancialment en la singularitat de la geografia i paisatge de la Cerdanya, característiques que fan d’aquesta vall una zona única per al sector turístic. Però es reconeix que el fet que el turisme estacional sigui l’actual motor econòmic de la zona genera impactes negatius com la precarietat laboral, la degradació ecològica, la desvalorització del sector primari o la pèrdua del patrimoni cultural, entre altres. Alhora es projecta un augment del nivell socio-econòmic i un patrimoni cultural i natural saludable, sense oblidar que es vol esdevenir una comarca modernitzada tecnològicament.

Model turisme Cerdanya  2

Després de l’anàlisi fet a partir d’entrevistes a cerdans i cerdanes, aquesta primavera s’han iniciat les trobades presencials obertes a tothom i a tots els sectors, privat, públic i a la societat civil. Les reunions busquen potenciar el diàleg i el treball entre els diferents actors comarcals, creant sinergies i afavorint la creació de xarxes entre sectors. La primera, d’un total de tres trobades, es va celebrar el passat 4 d’abril a Puigcerdà i va agrupar a una quarantena de veïns i veïnes de la Cerdanya. La presentació dels resultats de la diagonsi va confirmar la intenció comuna de prioritzar un model que augmenti la consciència, el respecte i la sostenibilitat territorial, així com, la necessitat de millorar la coordinació i la comunicació entre els sectors públic, privat i la societat civil. La segona reunió va tenir lloc el 15 de maig, al Centre Cívic de Bellver de Cerdanya. La tercera i última trobada serà el proper 12 de juny a les 19h, a Alp.