Personalitats de dins i fora de la Cerdanya rebutgen a una possible ampliació de l'aeròdrom de Das

Un centenar de persones, entre les quals hi figuren diversos advocats, empresaris, metges, esportistes i periodistes, s'han adherit a un manifest per expressar la seva preocupació davant el que, segons diuen, planteja el nou Pla Director Urbanístic Aeroportuari de l'aeròdrom de la Cerdanya, situat entre els municipis de Das i Fontanals de Cerdanya

Das jpg
photo_camera Imatge de Das

Concretament, afirmen que aquesta versió manté l'ampliació de la pista i que, tot i no preveure un augment de la capacitat operativa de la infraestructura, aposta per "potenciar" les seves capacitats. A més, critiquen que qüestions com el desenvolupament urbanístic de la zona no es defineixin ara i es plantegin de cara a fases posteriors. Per tot plegat, consideren que el Pla Director hauria de "limitar-se, com a molt, a mantenir estrictament les instal·lacions" actuals.

Entre els signants del manifest hi ha l'advocat Jaume Alonso Cuevillas, l'esportista cerdà Kilian Jornet, el director mèdic de l'Hospital de Cerdanya, Enric Subirats, o els periodistes Toni Clapés, Helena Garcia Melero, Júlia Otero i Ferran Monegal, entre d'altres, a banda de diversos empresaris, conformant en total més d'un centenar d'adhesions. Les seves principals preocupacions es basen en l'impacte que pot generar al territori l'ampliació de les instal·lacions de l'aeròdrom, com asseguren que planteja el nou Pla Director de la infraestructura que promou la Generalitat. En aquest sentit, consideren que poden suposar un "seriós perill" per a l'entorn natural de la comarca.

Al manifest s'explica que el nou projecte deixa per a futures fases la definició d'aspectes que s'incloïen en l'anterior, que data del 2006 i que va ser retirat fa un any. Concretament, al text s'afirma que tot i que el nou pla no preveu augmentar la capacitat operativa de l'aeròdrom, a diferència del d'abans, contempla la creació d'un centre d'alt rendiment de pilots i vol potenciar les seves capacitats i, a més, manté el projecte d'ampliació de la pista.

Els signants lamenten que s'impulsi aquest pla sense, consideren, fer un "anàlisi fiable" de l'estat mediambiental de la zona. En aquest sentit, afirmen que els estudis que es van elaborar en el passat conclouen que l'impacte acústic que genera l'activitat de l'aeròdrom actual està al límit de la legalitat, motiu pel qual no seria possible augmentar-ne la seva capacitat, i que també cal tenir en compte que, ara per ara, l'impacte de les operacions és "molt significatiu" per les emissions a l'atmosfera.

Per tot plegat, el manifest conclou que el Pla Director hauria de limitar-se a mantenir l'activitat actual perquè, segons afirmen els seus signants, la seva ampliació contradiu el model econòmic de la comarca, basat, diuen, en el turisme familiar que valora els entorns naturals. Finalment, consideren que l'aeròdrom "no serà motor de cap transformació urbanística del Pla de la Cerdanya" i que no tindrà cap altre desenvolupament posterior.