16.09.2019 |
Viure als Pirineus

Finalitzen els treballs d'excavació del túnel de Tresponts, a la C-14, que estarà operatiu a finals de l'any que ve

Les obres compten amb un pressupost de 35,4 milions d'euros i inclouen el condicionament d'un tram de tres quilòmetres
Les autoritats que han assistit a la calada del túnel observant com els operaris fan un forat per unir les dos boques des de l'altre costat.
Les autoritats que han assistit a la calada del túnel observant com els operaris fan un forat per unir les dos boques des de l'altre costat.
Finalitzen els treballs d'excavació del túnel de Tresponts, a la C-14, que estarà operatiu a finals de l'any que ve

Els dos fronts d'excavació que des del desembre passat han perforat els 1,3 quilòmetres que hi ha a l'interior de la galeria principal del túnel de Tresponts s'han trobat aquest divendres a uns 500 metres de la boca nord. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat d'alcaldes i del president del Consell Comarcal de l'Alt Urgell, Miquel Sala, ha presenciat el moment de la calada, el qual s'ha produït pocs minuts després de les onze del matí. Les obres, que s'enllestiran a finals de l'any 2020 i compten amb un pressupost de 35,4 milions d'euros, formen part del condicionament d'un tram sinuós de tres quilòmetres de la carretera C-14 al seu pas pels termes alturgellencs d'Organyà i de Figols i Alinyà i fins a l'encreuament amb la via que va fins a Montant de Tost, que pertany a Ribera d'Urgellet.

Calvet ha destacat la importància que té aquesta obra, molt reivindicada a la comarca de l'Alt Urgell, per "vertebrar i cohesionar el territori" i millorar la seguretat de la carretera C-14 en aquest punt. Actualment, uns 6.800 vehicles diaris han de travessar el congost de Tres Ponts, una zona especialment sinuosa i on s'havien produït diversos despreniments de roques que van obligar a col·locar diverses xarxes de protecció a la muntanya. Per aquest motiu, el conseller de Territori i Sostenibilitat ha ressaltat que el fet que aquesta actuació sigui, ara per ara, la més important des del punt de vista pressupostari del seu departament "demostra la voluntat de teixir un país viu".

Un cop units els dos extrems de les excavacions de la galeria principal, els treballs continuaran amb l'eixamplament de la calçada, que passarà a tenir deu metres. En aquest sentit, Calvet ha explicat que, per fer-ho possible, caldrà ampliar el petit túnel preexistent i executar alguns trams en voladís. També resten pendents les galeries d'emergència d'una infraestructura que tindrà una secció de 12,5 metres d'amplada per uns vuit d'alçada.

El conseller de Territori ha volgut fer èmfasi en les "possibilitats" que s'obren un cop estigui completada aquesta intervenció, a finals de l'any que ve. Així, a banda de guanyar en rapidesa i, sobretot, en seguretat, també ha destacat que la infraestructura afavorirà els desplaçaments per aquesta zona, la qual pot "aconseguir més visitants". A més, ha afegit que amb la calada d'aquest divendres s'ha pogut veure "la llum a l'altra banda del túnel" i ha recordat altres actuacions fetes o que s'estan executant al tram alturgellenc de la C-14, com ara la rotonda d'Oliana o els túnels de Peramola.

Per la seva banda, els alcaldes d'Organyà i de Fígols i Alinyà, Celestí Vilà i Ignasi Finestres respectivament, han destacat la importància que té l'obra des del punt de vista de la millora de la seguretat. En aquest sentit, Finestres ha recordat que, anteriorment, pel tram actual "estaven baixant rocs contínuament" i que el túnel evitarà haver de continuar passant per aquest punt. Mentre, Vilà ha explicat que el fet que ja hagi conclòs la perforació de la galeria principal fa preveure que es compliran els terminis previstos i que, per tant, els treballs quedaran enllestits a finals de 2020.

D'altra banda, Calvet també ha anunciat la pròxima adjudicació, prevista pel mes d'octubre, i inici de les obres de millora de la C-462 entre Adraén i la cruïlla d’Ortedó, per un valor de 3,7 milions d'euros. En aquest cas, els treballs consistiran en la renovació del ferm i l'adequació dels elements de drenatge i de seguretat de la carretera, en un tram de prop de 15 quilòmetres. “La nostra obsessió és teixir una xarxa potent d'infraestructures que cohesionin el territori”, ha afirmat el conseller.

Comentarios